Fragment
OVER DE AUTEUR
Achtergrondinformatie
Mijn naam is Zeyad Al Mumar (1996). Op mijn 14-jarige leeftijd ben ik vanuit Irak naar Nederland met mijn ouders gevlucht. De eerste twee jaar in dit land heb ik de Nederlandse taal geleerd.
Het was voor mij een grote uitdaging om de taal zo snel mogelijk te leren en een positieve bijdrage te leveren aan de Nederlandse samenleving. In het begin heb ik er alles aan gedaan om zo snel mogelijk mijn taalachterstand in te halen, die belemmerend voor mij kon zijn. Als voorbeeld: als ik de mogelijkheid kreeg om op school extra bijles te krijgen, om mijn Nederlands nog eens te verbeteren, dan deed ik dat ook. Het is voor mij heel hard werken geweest en achteraf gezien ben ik erg blij dat ik het heb gedaan.
Het lukte me daarna in twee jaar mijn vmbo-kaderdiploma te halen en door te stromen naar mbo-4. Met enige twijfel begon ik aan mijn Ad-opleiding op de Hogeschool Rotterdam, maar ik slaagde er cum laude voor. Ik kon daarna meteen door naar jaar drie van de bachelor Bedrijfskunde.
Ik ben enorm dankbaar voor de mogelijkheden die ik in Nederland heb gekregen en het geluk dat ik hier heb mogen vinden. Bovendien ben ik dankbaar voor de mensen die mij in de beginfase hebben geholpen met het wegwijs worden in dit land. Dit heeft er enorm voor gezorgd dat ik mezelf kan ontwikkelen en kan laten zien wat ik kan. Ik zou niet weten hoe mijn toekomst eruit zou zien, als ik nu in Irak was.
Naast mijn studie aan de Hogeschool Rotterdam heb ik met veel plezier verschillende extra functies gehad zoals hoofd-peercoach (bijles geven aan mijn medestudenten), blogger, panellid, deelnemer student voice, studentvoorlichter, online ambassadeur, voorzitter medezeggenschapsraad RAc, student-adviseur, klassenvertegenwoordiger, onderzoeker overgang mbo-hbo verkleinen, student-lid opleidingscommissie, deelnemer project design lab/doorstroomprogramma MHBO/keuzedeel voorbereiding hbo en deelnemer aan de campagne: studenten tegen corona. In het jaar 2019, 2020 en 2021 was ik de 3e en 2e finalist in de student van het Jaar-verkiezingen van de Hogeschool Rotterdam. Dit boek heb ik ook tijdens mijn studie - met heel veel plezier - geschreven.
Persoonlijke missie
Mijn persoonlijke missie is kennis delen en anderen helpen. Ik geloof oprecht dat wij mensen voor elkaar zijn gemaakt en onze kracht is dat we allemaal andere kwaliteiten en talenten hebben. Op deze manier kunnen we elkaar aanvullen en helpen om onze eigen doelen te bereiken. Voor mij persoonlijk is niets leuker dan iets betekenen voor anderen en waarde aan hun leven/studie leveren.
Wat is onderwijs voor mij?
Onderwijs is voor mij persoonlijk niet alleen een plek om nieuwe kennis aan te leren en verschillende competenties te ontwikkelen. Echter, het is tevens een plek om een bijdrage te leveren aan de wereld, impact achter te laten door veel te bereiken en problemen in de samenleving op te lossen. De invloed van het onderwijs op de maatschappij is dus erg groot en daarom is mijn visie om hier voortdurend een positief steentje aan bij te dragen.
Wat is voor mij succesvol?
Succesvol zijn is voor mij niet zo zeer een hoog salaris iedere maand verdienen; mensen helpen en mijn kennis met studenten delen is voor mij pas succes. In mijn oog kan het een wereld van verschil maken om puur uit interesse iemand te vragen: ‘Hoe is het met je? Ik zie dat je het moeilijk hebt, kan ik je helpen?’ in plaats van voor alles wat ik doe, continu iets terug te willen krijgen. Ik geloof dat je met kleine dingen, een wereld van verschil kan maken.
Waar hecht ik waarde aan?
Ik hecht veel waarde aan het onderwijs en zou graag in de toekomst mijn kennis die ik heb opgedaan de afgelopen jaren aan de studenten willen overdragen. Als er aan mij persoonlijk wordt gevraagd wat de beste plek is om jezelf te ontwikkelen, dan zou ik snel als antwoord geven: ‘school’, aangezien school een organisatie is met maar één hoofddoel: de beste versie van jezelf worden.
Wanneer heb ik ontdekt dat onderwijs mijn passie is?
Tijdens mijn hbo-opleiding ben ik erachter gekomen dat onderwijs mijn passie is. Voordat ik begon aan de opleiding, wist ik helemaal niet dat een baan in het onderwijs bij mij zou passen. Ik was eigenlijk een beetje verdwaald en onzeker over mijzelf, ik wist niet wat ik leuk vond en of ik een hbo-opleiding wel aan zou kunnen. Ik ben erachter gekomen dat studeren aan het hoger onderwijs helemaal niet moeilijk is. Het is hard werken, maar als je vol ervoor gaat, dan komt het zeker goed (zie bijlage 2: Hbo te moeilijk? Laat je niet gek maken!). Ik zet door om meer te bereiken en vooral studenten te inspireren. Want als ik het kan, dan kan iedereen het!
×