Samenvatting
Vakdidactiek Project Algemene Vakken – Leren in Samenhang – is een handboek voor (aspirant-)leerkrachten die Project Algemene Vakken (PAV) in arbeidsmarktgerichte opleidingen geven. Wat is PAV? Welke plaats krijgt PAV binnen de vernieuwing van het secundair onderwijs? En hoe kan je geïntegreerd werken binnen bso? De antwoorden op die vragen en meer krijg je aangereikt in dit boek. Het biedt je een houvast om geïntegreerd werken binnen algemene vakken in het beroepsonderwijs te realiseren. De auteurs stellen theoretische kaders en praktijkvoorbeelden voor om in team krachtige leeromgevingen te creëren voor elke leerling. Uitgangspunt is steeds de optimalisatie van het leren. De leerling, met zijn (beroeps)identiteit, is degene op wie je de leeromgeving afstemt. Bij het uittekenen van de leeromgeving staan authentieke en uitdagende leertaken centraal. De klemtoon ligt daarbij op 21ste-eeuwse vaardigheden. Er is ruime aandacht voor passende leerzorg, in de vorm van evalueren om te leren, differentiatie en coaching. Het geheel is ingebed in een positief en veilig leerklimaat. PAV omvat een didactiek in het meervoud. Je krijgt dan ook verschillende didactieken aangereikt gericht op taalvaardigheid en geletterdheid, wiskundige vaardigheden, historisch bewustzijn, ruimtelijk bewustzijn, natuurwetenschappen, en economische en financiële educatie binnen PAV. Vervolgens belichten de auteurs hoe actualiteit een rode draad kan vormen, maar ook hoe je filosoferen inbedt in de lessen PAV. Als lezer word je uitgenodigd tot professioneel leren, liefst in team. Zo sta je stil bij wat samen opleiden en professioneel groeien binnen lerende teams betekent. De opbrengst van de auteursrechten gaat naar de VELOV-leergemeenschap Lerarenopleiders PAV, een initiatief om het leren van leerlingen, leerkrachten en lerarenopleiders in arbeidsmarkgerichte opleidingen te ondersteunen, telkens vanuit een sterke waardering voor alle actoren.