Fragment
Voorwoord
In dit boek wil ik mijn liefde voor de handpop met u delen. Ik speelde als kind niet met handpoppen, althans niet dat ik weet, maar dat veranderde toen ik kleuterjuf werd. Toen ontdekte ik de kracht van de pop, raakte erdoor gefascineerd en daagde mezelf uit om het geheim ervan te onthullen. Die pop had iets wat ik niet had, en ik was benieuwd of ik het kon gebruiken om bijvoorbeeld stille kinderen, kinderen met taalachterstand of kinderen in nood te helpen.
Het begon allemaal met Luca. Luca was een kind in mijn klas, een kleine jongen met lichtbruin haar en grote bruine ogen. Hij zei niets in de kring, hij maakte geen contact met me en liet me vaak achter met het gevoel dat ik hem in de steek liet. Ik kon hem niet geven wat hij verdiende, en dat frustreerde me. Op een dag nam ik een pop mee naar de klas. Dat had ik nog nooit gedaan, ik had ergens gelezen, sommige kinderen reageren beter op een pop en dat wilde ik wel eens proberen.
Ik voelde me echt ongemakkelijk bij die pop. Ik wist niet wat ik kon verwachten, had geen voorbeeld en was erg nerveus. Vanaf het moment dat ik mijn pop Doki tevoorschijn kwam, schreeuwden kinderen dat hij nep was, schreeuwden ze dat ik het was die speelde, dat het een pop was. Sommigen kwamen naar me toe rennen om Doki bij zijn neus te grijpen, anderen stonden op, sprongen terwijl ze Doki's naam riepen. Het was een enorme chaos! Hoe meer ik probeerde de kinderen te negeren en door te gaan met het verhaal dat ik had voorbereid, hoe meer kinderen zeker wisten dat ik de pop bespeelde. "Ja, juffrouw Helen doet het, ik zie het ook, het is een pop, het is een pop, het is een pop!!!!!!"
Ik kwam niet verder en besloot de pop in mijn tas te stoppen. Op dat moment dacht ik dat ik nooit meer een pop zou gebruiken. De klas was helemaal wild, ik was duidelijk niet gemaakt om met een pop te werken. Ik had het geprobeerd, maar het was mislukt.
Binnen een uur stond Luca naast me en trok me aan mijn arm. "Zit Doki nog in je tas, juffrouw Helen?" vroeg hij. "Ik wil hem iets vertellen" Ik was flabbergasted. Luca had me nog nooit iets verteld, in al die maanden dat ik zijn juf was geweest. Ik had talloze pogingen gedaan om hem iets te laten zeggen. Het was me niet gelukt, maar Doki, mijn pop, dus wel.
Dat moment met Luca, bijna 30 jaar geleden, was het begin van mijn reis met de pop. Het onderzoeken van de mogelijkheden van de handpop voor mijn rol als opvoeder is veruit de meest opwindende, speelse en creatieve reis geweest die ik in mijn carrière heb gemaakt. Het heeft me verrijkt, een beter mens en een betere opvoeder gemaakt.
Ik heb de handpop leren kennen als een hulpmiddel dat alle opvoeders en leraren in hun trukendoos zouden moeten hebben. Een handpop trekt de aandacht van kinderen en verleidt hen om uit hun schulp te komen, zich open te stellen en te gaan praten. Het is verbazingwekkend hoe snel de vriendschap tussen een kind en een pop kan groeien. De pop past van nature in de wereld van het kind en heeft gemakkelijk toegang tot zijn behoeften, zijn twijfels, zijn gevoelens en zijn wensen. Stelt u zich eens voor hoeveel mogelijkheden u dat als opvoeder geeft, hoeveel deuren een pop voor u kan openen, hoeveel informatie het voor u kan verzamelen?
Een pop is gewoon een pop als u er een koopt, en het kan een prachtig hulpmiddel worden. Het is er niet automatisch een. Het verschil tussen 'gewoon' een pop en een pop als hulpmiddel is dat de laatste een doel heeft. Hij is er niet voor niets en is van plan een relatie met het kind op te bouwen. Die relatie is de basis van alles wat hij doet.
De pop krijgt zijn eigen stem, zijn eigen persona, en u bepaalt hoe en wanneer hij tevoorschijn komt. Dat kan een gesprek zijn, een activiteit, een voorval, dat kan een les zijn, dat kan een introductie van een thema zijn. U haalt de pop er steeds bij en bepaalt de inhoud. Uw pop voert het gesprek of de activiteit uit omdat het voor kinderen gemakkelijker is om op uw pop te reageren. Dat is het hele idee.
Werken met een pop is leuk, speels en sprankelend. Het is ook een vaardigheid, en zoals elke vaardigheid die u in uw leven verwerft, kost het tijd, oefening en doorzettingsvermogen. Het goede nieuws is dat u geen Hollywood-kwaliteiten nodig hebt om met een pop als een hulpmiddel te werken. Het is misschien een beetje ongemakkelijk in het begin, het is misschien buiten uw comfortzone, maar de winst van de pop is onbetaalbaar. Geloof me, het is het allemaal waard.
In dit boek begeleid ik u door het proces en leer ik u wat u moet weten om uw eigen avontuur te starten. U hoeft het niet alleen te doen, ik sta naast u, met al mijn ervaring en al mijn kennis over de ups en downs in dit proces. Wat ik u in dit boek leer, kan worden toegepast op alle situaties met kinderen. Of dat nu onderwijs, kinderopvang, jeugdzorg, coaching of therapie is, de handpop is overal van onschatbare waarde.
Het eerste hoofdstuk van dit boek gaat over de meerwaarde van een handpop. Over waarom u er een zou moeten gebruiken. Het tweede hoofdstuk gaat over wat een handpop tot een nuttig pedagogisch hulpmiddel maakt, en welke soorten poppen zich daarvoor lenen. Hoofdstuk drie gaat over de momenten waarop u een pop kunt gebruiken en welke zinnen uw pop kan gebruiken om kinderen uit te nodigen om deel te nemen aan zijn activiteit.
In hoofdstuk vier ga ik u leren hoe u uw pop tot leven kunt brengen. Hoofdstuk vijf vertelt u over de basishouding die elke pop als pedagogisch hulpmiddel nodig heeft. U leert hoe uw pop de relatie met het kind op kan bouwen. In hoofdstuk zes geef ik u de do's en don'ts met betrekking tot de introductie van de handpop en bereid ik u voor op uw eerste ontmoeting met kinderen.
Hoofdstuk zes, zeven en acht gaan over de vraag "hoe houd u de pop interessant voor kinderen?" In hoofdstuk zes ga ik u mijn favoriete tool "de babbelmethode" leren. " Het is een zeer sprankelende manier van contact maken met kinderen die u kunt gebruiken in elke situatie, elk onderwerp en alle activiteiten die uw pop ontvouwt. Tot slot bespreek ik de toevoeging van materialen en attributen waarmee u het werken met de handpop verder kunt uitbreiden.
Tegen het einde van dit boek zult u er, net als ik, van overtuigd zijn dat de handpop onmisbaar voor u is en weet u hoe u hem moet gebruiken.
Ik ben er zeker van dat dit avontuur uw leven zal veranderen, en dat u gaat genieten van al het plezier wat de pop brengt.
×