Fragment
De spelletjes die ik voor je heb uitgewerkt, zijn allemaal spelletjes die je zelf ook zou kunnen doen, zonder pop. Het zijn hele gangbare spelletjes en het is niet mijn bedoeling geweest om daarin vernieuwend of origineel te zijn.
Wat ik je in dit boek vooral wil laten zien is op welke manier jouw handpop kinderen uit kan nodigen om mee te doen met een spelletje, wat de inbreng van jouw pop daarin is en hoe de pop kinderen activeert.
In dit boek heb ik alle spelletjes bekeken door de ogen van de pop en heb ik de inleiding en de vraagstelling van de pop voor je opgeschreven.
Voordat jouw pop begint komt hij natuurlijk eerst binnen. Dat kun je doen met een van deze zinnen:
- Hoi, daar ben ik weer
- Hoi, ik kom er ook weer even bij
- Hoi, ik heb een spelletje bedacht
- Hoi, ik heb een vraag
Als het spelletjes is afgelopen, of als de kinderen hun aandacht er niet meer bij kunnen houden, kan de pop afsluiten met een van deze zinnen:
- Ik vond het leuk, maar nou ga ik weer
- Ik vond het gezellig, tot de volgende keer
- Ik ga nu weer weg en kom .....(noem dag) weer terug
Als zich situaties voordoen waarbij je extra handen nodig hebt, kan jouw pop deze zinnen gebruiken:
- (naar jou toe) wil jij hem voor me pakken?
- (naar een kind toe) wil jij me helpen?
- (naar een kind toe) wil jij hem voor me pakken?
- (naar jou toe) wil jij het boek voorlezen, dan kan ik het ook zien?
Tip: probeer van tevoren altijd even uit of jouw pop de attributen, het boek, de afbeeldingen die je bij een spelletje wilt gebruiken, ook kan oppakken. Als dat niet zo is, pak ze met je eigen hand. Dat leidt zelden af en maakt de activiteit veel vloeiender.
--------------------------------------------------
In gesprek gaan met kinderen via een handpop is het leukste wat er is. Tenminste, dat vind ik.
Vooral omdat de pop andere informatie van ze krijgt dan ik en omdat een pop helemaal blanco in een situatie kan stappen. De pop weet helemaal niks van het kind als hij kennis maakt. Hij weet niet of het kind broertjes en zusjes heeft, weet niet wat zijn lievelingskleur is, weet niet waar het woont, waar het van houdt, waar het graag naar kijkt op televisie, etc.
De pop kan dus allerlei vragen stellen, die vanuit mijn mond niet geloofwaardig zouden zijn. De pop kan die ruimte wel nemen en kan vaak rekenen op de ‘betere’ antwoorden. De meer ongecensureerde versie. Vooral wanneer het kind een band voelt met de pop en er een vriendschapsrelatie tussen hen is ontstaan.
“52 vragen en zinnen om een gesprek mee te beginnen” is geschreven om je gespreksopeners te geven voor gesprekken die je via jouw pop aan wilt knopen met kinderen van 4 - 8 jaar. In sommige gevallen zul je de vraagstelling misschien iets aan moeten passen om hem beter aan te laten sluiten bij het kind, maar ik ga ervan uit dat dat je wel lukt.
Dit is een werkboek. Je kunt met deze vragen kinderen beter leren kennen, maar je leert ook jouw pop beter kennen als je, voordat je de vraag aan een kind stelt, even nadenkt over het antwoord wat jouw pop zou geven. Op die manier sla je twee vliegen in één klap en krijgt ook het karakter van jouw pop een steeds duidelijkere vorm.
Hoe beter je jouw pop leert kennen, hoe makkelijker je hem erbij pakt en hoe kleiner de kans dat je met jouw mond vol tanden komt te staan. Een win-win-situatie dus!
×