€ 7,00

PRINT boek

niet beschikbaar

ePUB ebook

  € 9,95

Meer van deze auteur


  • 35 Eenvoudige spelletjes die jouw handpop uit kan voeren + 52 Vragen en zinnen om een goed gesprek mee te beginnen (PDF)

  • 25 Taalactiviteiten die jouw handpop zelf uit kan voeren (PDF)

De handpop als pedagogisch hulpmiddel

Voor ieder kind een vriendje

Helen Meurs • ebook • pdf

  • Samenvatting
    Iedereen die wel eens een handpop heeft gebruikt, weet dat die pop een enorm effect heeft op kinderen en dat kinderen er spontaan tegen beginnen te vertellen, ineens dingen doen waar ze anders niet voor te motiveren zijn en kanten van zichzelf laten zien die (nog) onzichtbaar gebleven waren.

    De handpop heeft alles in zich om uit te groeien tot een volwaardig, veelzijdig en interactief pedagogisch hulpmiddel. Hij kan kinderen helpen zich verder te ontwikkelen, stimuleren grenzen te verleggen, zichzelf te uiten, te oefenen met vaardigheden en de wereld om zich heen te verkennen op een veilige, laagdrempelige manier.

    Maar daarvoor is méér nodig dan alleen een handpop. Het is niet de handpop die pedagogisch is, maar de manier waarop er met de handpop wordt omgegaan. In dit boek draait het om de vraag: "Hoe doe ik dat dan, hoe maak ik van de pop een hulpmiddel?"

    "De handpop als pedagogisch hulpmiddel" is ontstaan naar aanleiding van alle ervaringen en kennis die ik jarenlang op heb mogen doen met het prachtige medium handpop binnen tal van werkvelden en pedagogische situaties. Ik hoop u met dit boek te kunnen inspireren en handreikingen te geven om zelf aan de slag te gaan met een handpop.

    "De handpop als pedagogisch hulpmiddel" is een uitgave van Wonderbaarlijke Spiegels (www.helenmeurs.nl), in 2004 opgericht door Helen Meurs vanuit de wens, ervaring, kennis en vaardigheid rondom het interactief werken met de handpop te delen. Wonderbaarlijke Spiegels richt zich op de praktische en pedagogische toepassing van de handpop binnen de thuissituatie, de kinderopvang, het onderwijs, de zorg en de hulpverlening.
  • Productinformatie
    Binding : PDF
    Auteur : Helen Meurs
    Bestandstype : PDF
    Distributievorm : Ebook (digitaal)
    Aantal pagina's : Afhankelijk van e-reader
    Beveiliging : Geen   Informatie 
    Uitgeverij : Wonderbaarlijke Spiegels
    ISBN : 9789081446266
    Datum publicatie : 10-2023
  • Inhoudsopgave
    Inhoud

    Voorwoord

    Hoofdstuk 1
    - Werken met een handpop als pedagogisch hulpmiddel
    - Wat voegt een handpop toe?
    - Waarom is de handpop een veilig oefeninstrument?

    Hoofdstuk 2
    - Waarvoor kunt u de handpop inzetten?

    Hoofdstuk 3
    - Wat maakt de handpop tot een pedagogisch hulpmiddel?
    - Verschillende soorten handpoppen

    Hoofstuk 4:
    - Basisvaardigheden
    - Het hanteren van de pop
    - De techniek van het spelen
    - De pop karakter geven
    - Nadenken over uw vraagstelling
    - Nadenken over wat de inbreng van de pop kan zijn

    Hoofdstuk 5
    - Basishouding
    - De relatie tussen het kind en de pop
    - De relatie tussen u en de pop

    Hoofdstuk 6
    - De pop introduceren
    1. Het introduceren van de pop bij jonge kinderen
    2. Het introduceren van de pop bij oudere kinderen
    3. Het introduceren van de pop in de thuissituatie
    - De valkuilen

    Hoofdstuk 7
    - Babbelen via de handpop: de ‘babbelmethode’

    Hoofdstuk 8
    - De activiteiten met de handpop uitbreiden
    - Het gebruik van attributen

    Nawoord

    En nu? Starten met de handpop!
  • Reviews (8,3 uit 3 reviews)
    Wil je meer weten over hoe reviews worden verzameld? Lees onze uitleg hier.

    14-01-2024
    De handpop als pedagogisch hulpmiddel
    Werken met handpoppen

       Overzichtelijk
       Volledig

    Geplaatst door uit Leisele , leeftijd 60-69
    Waardeert het boek met een 9 uit 10


    01-06-2021
    goed boek
    Ik vond het een goed boek, met duidelijke informatie, leerzaam


    Geplaatst door
    Waardeert het boek met een 8 uit 10


    10-08-2020
    Fijn boek
    Duidelijke uitleg en boek lees lekker weg. Het geeft mij goede moed te starten met het gebruik van de handpop als pedagogisch hulpmiddel.


    Geplaatst door , leeftijd 30-39
    Waardeert het boek met een 8 uit 10

€ 7,00

niet beschikbaar

direct, via download
Veilig betalen Logo
Delen 

Informatie
Herroepingsrecht is uitgesloten voor eBooks. Een download van een eBook of luisterboek is niet meer te herroepen op het moment dat u, na aanschaf van het e-book, de download heeft gestart.

Fragment

Voorwoord

In dit boek wil ik mijn liefde voor de handpop met u delen. Ik speelde als kind niet met handpoppen, althans niet dat ik weet, maar dat veranderde toen ik kleuterjuf werd. Toen ontdekte ik de kracht van de pop, raakte erdoor gefascineerd en daagde mezelf uit om het geheim ervan te onthullen. Die pop had iets wat ik niet had, en ik was benieuwd of ik het kon gebruiken om bijvoorbeeld stille kinderen, kinderen met taalachterstand of kinderen in nood te helpen.

Het begon allemaal met Luca. Luca was een kind in mijn klas, een kleine jongen met lichtbruin haar en grote bruine ogen. Hij zei niets in de kring, hij maakte geen contact met me en liet me vaak achter met het gevoel dat ik hem in de steek liet. Ik kon hem niet geven wat hij verdiende, en dat frustreerde me. Op een dag nam ik een pop mee naar de klas. Dat had ik nog nooit gedaan, ik had ergens gelezen, sommige kinderen reageren beter op een pop en dat wilde ik wel eens proberen.

Ik voelde me echt ongemakkelijk bij die pop. Ik wist niet wat ik kon verwachten, had geen voorbeeld en was erg nerveus. Vanaf het moment dat ik mijn pop Doki tevoorschijn kwam, schreeuwden kinderen dat hij nep was, schreeuwden ze dat ik het was die speelde, dat het een pop was. Sommigen kwamen naar me toe rennen om Doki bij zijn neus te grijpen, anderen stonden op, sprongen terwijl ze Doki's naam riepen. Het was een enorme chaos! Hoe meer ik probeerde de kinderen te negeren en door te gaan met het verhaal dat ik had voorbereid, hoe meer kinderen zeker wisten dat ik de pop bespeelde. "Ja, juffrouw Helen doet het, ik zie het ook, het is een pop, het is een pop, het is een pop!!!!!!"

Ik kwam niet verder en besloot de pop in mijn tas te stoppen. Op dat moment dacht ik dat ik nooit meer een pop zou gebruiken. De klas was helemaal wild, ik was duidelijk niet gemaakt om met een pop te werken. Ik had het geprobeerd, maar het was mislukt.

Binnen een uur stond Luca naast me en trok me aan mijn arm. "Zit Doki nog in je tas, juffrouw Helen?" vroeg hij. "Ik wil hem iets vertellen" Ik was flabbergasted. Luca had me nog nooit iets verteld, in al die maanden dat ik zijn juf was geweest. Ik had talloze pogingen gedaan om hem iets te laten zeggen. Het was me niet gelukt, maar Doki, mijn pop, dus wel.

Dat moment met Luca, bijna 30 jaar geleden, was het begin van mijn reis met de pop. Het onderzoeken van de mogelijkheden van de handpop voor mijn rol als opvoeder is veruit de meest opwindende, speelse en creatieve reis geweest die ik in mijn carrière heb gemaakt. Het heeft me verrijkt, een beter mens en een betere opvoeder gemaakt.

Ik heb de handpop leren kennen als een hulpmiddel dat alle opvoeders en leraren in hun trukendoos zouden moeten hebben. Een handpop trekt de aandacht van kinderen en verleidt hen om uit hun schulp te komen, zich open te stellen en te gaan praten. Het is verbazingwekkend hoe snel de vriendschap tussen een kind en een pop kan groeien. De pop past van nature in de wereld van het kind en heeft gemakkelijk toegang tot zijn behoeften, zijn twijfels, zijn gevoelens en zijn wensen. Stelt u zich eens voor hoeveel mogelijkheden u dat als opvoeder geeft, hoeveel deuren een pop voor u kan openen, hoeveel informatie het voor u kan verzamelen?

Een pop is gewoon een pop als u er een koopt, en het kan een prachtig hulpmiddel worden. Het is er niet automatisch een. Het verschil tussen 'gewoon' een pop en een pop als hulpmiddel is dat de laatste een doel heeft. Hij is er niet voor niets en is van plan een relatie met het kind op te bouwen. Die relatie is de basis van alles wat hij doet.

De pop krijgt zijn eigen stem, zijn eigen persona, en u bepaalt hoe en wanneer hij tevoorschijn komt. Dat kan een gesprek zijn, een activiteit, een voorval, dat kan een les zijn, dat kan een introductie van een thema zijn. U haalt de pop er steeds bij en bepaalt de inhoud. Uw pop voert het gesprek of de activiteit uit omdat het voor kinderen gemakkelijker is om op uw pop te reageren. Dat is het hele idee.

Werken met een pop is leuk, speels en sprankelend. Het is ook een vaardigheid, en zoals elke vaardigheid die u in uw leven verwerft, kost het tijd, oefening en doorzettingsvermogen. Het goede nieuws is dat u geen Hollywood-kwaliteiten nodig hebt om met een pop als een hulpmiddel te werken. Het is misschien een beetje ongemakkelijk in het begin, het is misschien buiten uw comfortzone, maar de winst van de pop is onbetaalbaar. Geloof me, het is het allemaal waard.

In dit boek begeleid ik u door het proces en leer ik u wat u moet weten om uw eigen avontuur te starten. U hoeft het niet alleen te doen, ik sta naast u, met al mijn ervaring en al mijn kennis over de ups en downs in dit proces. Wat ik u in dit boek leer, kan worden toegepast op alle situaties met kinderen. Of dat nu onderwijs, kinderopvang, jeugdzorg, coaching of therapie is, de handpop is overal van onschatbare waarde.

Het eerste hoofdstuk van dit boek gaat over de meerwaarde van een handpop. Over waarom u er een zou moeten gebruiken. Het tweede hoofdstuk gaat over wat een handpop tot een nuttig pedagogisch hulpmiddel maakt, en welke soorten poppen zich daarvoor lenen. Hoofdstuk drie gaat over de momenten waarop u een pop kunt gebruiken en welke zinnen uw pop kan gebruiken om kinderen uit te nodigen om deel te nemen aan zijn activiteit.

In hoofdstuk vier ga ik u leren hoe u uw pop tot leven kunt brengen. Hoofdstuk vijf vertelt u over de basishouding die elke pop als pedagogisch hulpmiddel nodig heeft. U leert hoe uw pop de relatie met het kind op kan bouwen. In hoofdstuk zes geef ik u de do's en don'ts met betrekking tot de introductie van de handpop en bereid ik u voor op uw eerste ontmoeting met kinderen.

Hoofdstuk zes, zeven en acht gaan over de vraag "hoe houd u de pop interessant voor kinderen?" In hoofdstuk zes ga ik u mijn favoriete tool "de babbelmethode" leren. " Het is een zeer sprankelende manier van contact maken met kinderen die u kunt gebruiken in elke situatie, elk onderwerp en alle activiteiten die uw pop ontvouwt. Tot slot bespreek ik de toevoeging van materialen en attributen waarmee u het werken met de handpop verder kunt uitbreiden.

Tegen het einde van dit boek zult u er, net als ik, van overtuigd zijn dat de handpop onmisbaar voor u is en weet u hoe u hem moet gebruiken.

Ik ben er zeker van dat dit avontuur uw leven zal veranderen, en dat u gaat genieten van al het plezier wat de pop brengt. ×
SERVICE
Contact
 
Vragen