Samenvatting
‘Een sterke psychologische misdaadroman. Asman maakt de Afrikaanse realiteit inzichtelijk die voor oningewijden vaak onbegrijpelijk blijft. Het werk van een creatieve geest met een scherpe en stilistisch sterke pen. Een intelligent boek dat inzicht verschaft in een complexe materie, bevestigt zijn talent in overtreffende trap.’ - Juryrapport De Diamanten Kogel ‘Een politieke thriller die met typische Asman-aplomb ergens over gaat en ook nog eens prachtig is geschreven.’ - HP/De Tijd, Marcella van der Weg ‘Een onafgebroken duikeling van spannende elementen, van onzekerheid, van plotwendingen en van grote verrassingen. Het heeft een rijke thematiek, round characters en de stijl waarin het is geschreven is formidabel.’ – NRC Handelsblad, Gert Jan de Vries ‘Wondermans eindspel beantwoordt jaloersmakend en tot in de perfectie aan de eisen die je aan het genre kunt stellen.’ - Tomas Ross ‘Superspannende én ontroerende thriller.’ - Flair ‘Mooie combinatie van informatie en inzicht, ingebed in spanning, hoewel niet de geijkte spanning.’ **** de Volkskrant, Ineke van den Bergen ‘Wat een verademing na al dat psycho-gebabbel van eigen thrillerbodem: eindelijk weer eens een lekker spannend boek dat ook nog eens echt ergens over gaat.’ - Trouw, Harriët Salm ‘Even schrijnend als spannend, intens en intelligent. Asman toont zich een groot kenner van de politieke mechanismen, met een fabuleus inzicht in machtsverhoudingen. Zijn beschrijving van hoofdrolspeler Jaap Vos is magistraal. Wondermans eindspel doet denken aan de prachtige boeken van Graham Greene, John Le Carré en Robert Harris. Asman is een rasverteller, hij schrijft uitermate beeldend en invoelend, met een taalgebruik dat tot in de puntjes verzorgd is. Zijn dialogen zijn loepzuiver. Het verhaal raast voort met een grote diepgang. Een uitermate knap geschreven boek dat verontwaardiging oproept en tot nadenken stemt. Een boek op hoog niveau, van internationale allure. Asman behoort tot de absolute top.’ * * * * Crimezone, Kees de Bree ‘Een intelligente politieke thriller. Scherp en spannend.’ * * * * Veronica Magazine, Lieke Kézér ‘Asman heeft een opvallend uitgekristalliseerde stijl. In elke zin zit wel een slimmigheidje verstopt. Het doet denken aan John le Carré, doorspekt met Hollandse branie. Ook de cadans is prettig.’ - Elsevier, Irene Start ‘Asmans woede over het onrecht en het geweld spat van de pagina’s af. In Wondermans eindspel weet Asman verbazingwekkend goed de sfeer in een Afrikaans land te treffen. Bovendien slaat hij precies de juiste toon aan in zijn beschrijvingen van de nationale en internationale politieke wereld.’ - Algemeen Dagblad, Gijs Korevaar ‘Al bij publicatie van zijn eerste thriller was duidelijk dat Willem Asman een aanwinst betekende. Nu is daar alweer nummer drie: Wondermans eindspel. Andermaal een uitstekend boek, met een wijze les toe.’ - BOEK Magazine, Hans van der Klis ‘De vermenging van feiten en fictie maakt het boek extra spannend. Als lezer waan je je getuige van een vredesmissie die zomaar echt gebeurd zou kunnen zijn. Alsof de auteur onthullingjournalistiek bedrijft. Tegelijkertijd is Wondermans eindspel een echte roman. Asman is een knappe, boeiende verteller. 364 pagina’s die je in één ruk uitleest.’ - re.Public ‘Niet iedere auteur is tot zo’n prestatie in staat. John le Carré slaagde daar heel goed in met zijn boek over Afrika, De luistervink (2006), en nu levert Willem Asman met Wondermans eindspel een actuele politieke thriller af van vergelijkbaar niveau.’ - Dagblad van het Noorden ‘Spanning en cliffhangers genoeg voor de liefhebber van een met vaart verteld verhaal dat het best een “politieke thriller” genoemd mag worden.’ - KRO Detectives.nl ‘Asman schrijft over Afrika en de wereldpolitiek alsof het zijn dagelijks werk is. Het knappe van Asmans boeken is dat de lezer niet door krijgt dat de schrijver geen ooggetuige of deskundige is. Hij weet precies de juiste toon te vinden.’ Plantagebooksandmore.nl, Gijs Korevaar ‘Iedere scène stuwt het verhaal in razende vaart voort. Een geëngageerde, intelligente politieke thriller. Vol intrigerende karakters en krachtige dialogen. Een boek dat lang beklijft.’ - De Spanningsblog, Peter Kuijt ‘Een elegant geschreven politieke thriller.’ * * * * bloedspannend.nl ‘Op momenten doet Asman aan Le Carré denken en dat is een groot compliment. Geëngageerde politieke thriller. Degelijk, goedgeschreven.’ - misdaadromans.nl, Gerd Boeren ‘Asman is één van de talentvolste Nederlandse thrillerschrijvers. Een razend spannend boek.’ - NRC Next, Toon Beemsterboer ‘Een humoristisch, soms cynisch boek. Asman schrijft trefzekere dialogen.’ - Brabants Dagblad, Mieske van Eck ‘Een politieke thriller, goed geschreven in de stijl van John le Carré.’ - Noordhollands Dagblad, Ineke Berkhout ‘Een vlot geschreven thriller die zelfs een kijkje biedt in de keuken van de Verenigde Naties. Tegelijkertijd zet het verhaal aan het denken over de dilemma’s van vredestichters in oorlogstijd.’ - Internationale Samenwerking Magazine, Lonneke van Genugten ‘Asman schrijft op een snelle, toegankelijke manier, en geeft een interessante kijk in de keuken van de wereldpolitiek. Een spannende clou ook. Dit is een goed boek! Cijfer: 8.’ - Panorama ‘Spannend, heeft vaart, is kritisch en geëngageerd en ook nog eens erg goed geschreven. Lezen!’ - Blz., Helma Koek ‘Een indrukwekkende, geëngageerde, intelligente politieke thriller. Willem Asman heeft een groot inzicht in de politieke mechanismen, machtsverhoudingen, groepsprocessen, onderhandelingstechniek en psychologische oorlogsvoering.’ - Radio 1, KRO’s Nacht van het Goede Leven, Adeline van Lier
Vijftien jaar later krijgt Wonderman zeven dagen om zijn wereld te redden. Maar dan haalt het verleden hem in... Oud-minister Jaap Vos keert terug naar Afrika als Speciaal Afgezant van de Verenigde Naties. Terug naar het land dat hij vijftien jaar geleden van de ondergang dacht te hebben gered. Nog één keer in de schijnwerpers, om zijn reputatie van Wonderman te redden. Want ondanks de belofte dat het 'nooit weer' zou gebeuren, zijn opnieuw miljoenen mensen op de vlucht, honderdduizenden vermoord, en haalt de internationale gemeenschap wederom de schouders op. In een ultieme poging regering en rebellen, daders en slachtoffers bij elkaar te brengen, raakt Jaap de regie over het machtsspel volledig kwijt. Hij speelt zijn laatste troef uit, een wanhoopsdaad die leidt tot een onverwacht weerzien met een bondgenote van vijftien jaar daarvoor. Is zij opnieuw Jaaps redding? Of is ze de voorbode van zijn ondergang?