Samenvatting
'Geweldige roman. Het is een ontzettend plezier om deze roman te lezen.' - Het Parool
Martin Berg, eigenaar van een kleine, noodlijdende uitgeverij, belandt in een levenscrisis. Jaren geleden verdween zijn vrouw, Cecilia Berg, uit zijn leven en liet een enorme leegte achter. In een interview met het tijdschrift Svensk Bokhandel blikt hij terug op zijn leven: zijn hechte vriendschap met kunstenaar Gustav Becker, zijn liefde voor zijn nu vermiste vrouw, zijn twee kinderen en, niet in de laatste plaats, het onaffe manuscript dat hem en zijn jeugddromen lijkt te bespotten.
Tegelijkertijd ontmoeten we de rusteloze Rakel, Martins dochter van in de twintig, die zich niet op haar plaats voelt in Göteborg. De stad bereidt zich voor op een overzichtstentoonstelling van het werk van de gevierde schilder en familievriend Gus-tav Becker, en waar ze ook is, overal kijkt Rakel in de ogen van haar mysterieus verdwenen moeder, die op de aankondigingsaffiches prijkt - de raadselachtige Cecilia, de muze van de briljante kunstenaar. Wanneer Rakel een mogelijke aanwijzing vindt over het lot van haar moeder, gooit dat haar leven volledig overhoop.
Verzamelde werken is een verhaal over blijvende liefde, de constante aanwezigheid van het afwezige, vriendschappen die een leven lang meegaan en kunst in het grensgebied van waarheid en fictie.
Winnaar van de BMF-Prijs van de Zweedse Boekhandelaren en de Augustprijs 2020 (de belangrijkste Zweedse literatuurprijs), en alleen al in Zweden meer dan 100.000 exemplaren verkocht. Met dit sensationele debuut, waaraan ze tien jaar werkte, werd Lydia Sandgren in één klap een literaire ster.
In de pers:
‘Een buitengewoon indrukwekkend debuut. Deze roman bevat alles wat een goed boek moet bevatten: spanning, mysterie, geschiedenis, kunst, relaties, vriendschap, verraad en dood. En wát een einde.’ Verkozen tot Mezza’s Boek van de Maand ‘Het allerbelangrijkste is dat het een ontzettend plezier is om deze roman te lezen, en dat Lydia Sandgren zo overduidelijk plezier heeft gehad van het schrijven ervan. Geweldige roman.’ – Maarten Moll in Het Parool
‘Een wervelende roman.’ – De Morgen
‘Als je de pr-teams van uitgevers mag geloven, lopen er tientallen Sally Rooneys, J.K. Rowlings en Haruki Murakami’s rond. Bij het prijswinnende debuut van de Zweedse Lydia Sandgren wordt verwezen naar Donna Tartt en Johan Harstad, maar nu dekt die vergelijking volledig de lading: net als Tartts ‘Het puttertje’ is Verzamelde werken geen literaire thriller, maar literatuur waarin een flinke shot spanning werd gespoten. En Harstad vindt in zijn Scandinavische buur zijn eigen talent terug om de lezer moeiteloos in een breedvoerig verhaal mee te slepen. Verzamelde werken [is] zo’n boek waarvan de personages je vrienden lijken te worden, zo’n boek dat de omgeving doet vervagen, zodat je al lezende de tram mist of tegen een paal aan loopt. Wedden dat er over twintig jaar debuten verschijnen met een wikkel waarop staat: ‘De nieuwe Lydia Sandgren is geboren.’ – Humo
‘…een pageturner […] Het kan bijna niet anders of deze roman zal verfilmd worden. De complexe gezinssituatie van Cecilia, de door alcohol getekende mannenvriendschap en de verrassende ontknoping lenen zich verdraaid goed voor een typisch Scandinavisch familiedrama.’ – Lotte Jensen in de Volkskrant