Fragment
[PAGINA 48, 49 & 50]
3 | De basis van je presentatiedia’s
Om straks een prima eindresultaat te hebben, moet de ‘fundering’ van je presentatie in orde zijn. En dat is natuurlijk de achtergrond van je dia’s. Daar begin je mee. Logisch, want als je thuis gaat behangen, hang je ook niet eerst de schilderijtjes op.
Als je PowerPoint opstart is de achtergrond standaard hageltje wit. Dat is al sinds de allereerste versie uit 1987 zo. Ook best logisch, want in die tijd werd het programma veel gebruikt om van die transparante overheadsheets te bedrukken. Het witte in de presentatie werd tijdens het printen dan ook transparant op de plastic sheets.
Maar we zijn inmiddels een dikke dertig jaar verder en de tijden zijn veranderd…
1 | Welke achtergrondkleur moet je gebruiken
Die witte achtergrond ziet er misschien wel heel erg ‘clean’ uit, maar het is niet de meest ideale kleur voor je presentatie.
De reden is dat zo’n dia met heel veel wit een enorme bak licht veroorzaakt via de beamer. Je publiek zit dus continu naar een soort schijnwerper te knijpogen. Dat is na een aantal minuten nogal vermoeiend. Zeker als de verlichting in de ruimte gedimd is.
Probeer het zelf maar met een eenvoudige zwarte dia en een stralend witte dia. Wissel ze een paar keer met elkaar af op je computerscherm en je merkt direct dat je bij de zwarte dia een weldadige rust over je ogen voelt neerdalen.
Kan je nagaan wat het effect is als dat scherm een heel stuk groter is en wordt verlicht door de krachtige lamp van een beamer.
Gebruik dus geen hele lichte kleuren. Houd de achtergrondkleur zo donker mogelijk. Zwart is daarbij zeker geen vreemde of depressieve optie.
“Ja maar, Mitch, heel veel websites hebben toch ook een witte achtergrond. En boeken en advertenties!”
Yep, dat is helemaal waar. Het doel van een website, een boek of een advertentie is dan ook om de volledige aandacht op te eisen. Er is natuurlijk geen presentator die de boel begeleidt.
Als je staat te presenteren is het prettig dat de aandacht op jou als spreker is gericht. Als de ogen van je publiek als insecten naar het lichtgevende scherm naast (of achter) je worden getrokken, kun je natuurlijk net zo goed zelf ook in de zaal gaan zitten. Niemand kijkt meer naar jou en je non-verbale communicatie. Tenzij je een fluorescerend pak aan trekt en een helm met een zwaailicht opzet.
Een website is natuurlijk geen presentatie. Dus zelfs als je huiskleur wit of een andere lichte (of felle) kleur is, kun je dit beter niet gebruiken. Kijk bijvoorbeeld (weer) naar Apple. Hun website en veel van hun advertenties hebben een (bijna) witte achtergrond. Dat is hun huisstijl. Maar in hun keynotes is zwart de basiskleur van alle dia’s.
×