Fragment
Muziek voor de klas
Inleiding
Deze handleiding heb ik geschreven voor leerkrachten in het basisonderwijs. De directe aanleiding voor het schrijven van dit boek komt voort uit mijn ervaring als docent muziek op heel veel verschillende basisscholen.
Hoewel veel leerkrachten enthousiast meededen met de les en er ook zelf mee aan de slag gingen, gaf een aantal aan het niet zo snel aan te durven om zelf muzieklessen te geven. Sommigen vonden dat het hen ontbrak aan aangeboren muzikaliteit of aan een goede zangstem. Misschien is de feitelijke oorzaak hiervoor te vinden als we ons de vraag stellen wat muziek eigenlijk is.
Muziek lijkt voor menigeen een mysterieus en ongrijpbaar fenomeen, en dat maakt het lesgeven daarin niet gemakkelijker. Waar en hoe begin je met een les, hoe zet je een lied in, hoe en waarom kies je liedjes, ritmespelletjes? Vragen die allemaal in deze handleiding aan bod komen bij het aanleggen van het fundament, waardoor duidelijk wordt welke bouwstenen je voor muziek nodig hebt.
Muziek in stukjes
We horen dagelijks muziek om ons heen. We ervaren tegelijkertijd de bouwstenen als een samengesteld en complex geheel, waardoor het voor velen iets abstracts blijft. Dat is ook wel weer de charme van muziek; zonder het te begrijpen kun je er heerlijk van genieten. Muziek is in staat om ons letterlijk naar een andere wereld te brengen en kan vrijwel elke emotie uitdrukken. Vergelijk dat maar eens taal of wiskunde: kun je zonder begrip daarvan net zo genieten?
Daarom worden in dit boek de basale bouwstenen – de ‘stukjes’, zoals melodie, ritme en puls – aanvankelijk apart behandeld om daarna stap voor stap weer samengevoegd te worden.
Al verdiep je je slechts in een paar ‘stukjes’: het zal zeker helpen bij jouw muzieklessen!
TIP: Blijf zo nu en dan terugbladeren en herlezen.
De aanloop
De aanloop is bepalend voor de sprong. De aanloop voor jóuw sprong begint misschien wel vóór dit boek: Zingen, meeklappen, bodypercussie, samen trommelen... aangestoken worden door en daarom enthousiast worden over muziek. Het enthousiasme motiveert je tot méér en maakt je hopelijk nieuwsgierig naar meer kennis.
Muziek is magisch! Magie is voor de goochelaar geen kunst, maar: Muziek is en blijft kunst, ook als je leert wat jij als ‘goochelaar’ in je mouw stopt door wat je in dit boek gaat leren. Het ultieme doel is: schud het uit je mouw!
×