Fragment
Midden uit hoofdstuk 1.
Een ‘graalgelover’ is te typeren als een linkse intellectueel die zoveel leest dat hij eveneens over deze vermeende Graal gelezen heeft, maar iemand die zonder zijn geloof in deze Graal Bijbels-rechts zou zijn. Hij zit spiritueel in elkaar, anders leest hij niet door in dit soort boeken.
Hoe meer dat er bij hem thuis brood wordt gebakken en zelf worteltjes worden gekweekt, hoe groter de kans is dat hij zijn toevlucht heeft gezocht in de theosofie, die tegenwoordig is uitgemond in de antroposofie van Rudolf Steiner. Via Steiner krijgt hij te maken met de praktische aanwijzingen van hoe hij zou moeten leven. Alles zelf gemaakt en zo natuurlijk mogelijk.Het is een Duitse stroming die rond 1900 uit de theosofie van Helena Blavatsky in 1885 is voortgekomen.
Helaas heeft géén van de schrijvers over de Graal in het oog gehad dat de tijd van de aanstelling van deze pastoor tot de vondst van de schatkaart gebeurde in precies dezelfde tijd als de aanloop van Jungs en Freuds theorieën. We hebben Europees gezien precies tegelijkertijd te maken met verlies van het één: de religie, en de toevlucht tot het andere: de nieuwe psychologie en/of de opkomst van de theosofie. Dat mondde uit in een soort waaier van de antroposofie waarin ook allerlei oosterse godsdiensten onder de loep worden genomen.
Men richtte in Saunières tijd een blik op andere culturen, want ze dachten dat vreemde godsdiensten een antwoord gaven op alles waar de Bijbel en de wetenschap nog geen antwoord op had gevonden. Van belang in politiek opzicht zijn drie schrijvers die op de markt kwamen met "Het Heilige Bloed en de Heilige Graal". Ze excuseren zich in hun inleiding voor de nare gevolgen op de bestaande religie die hun onderzoekingen hebben.
Het zijn echter onderzoekingen die alleen maar naar bewijzen zoeken van het bestaan van deze Graal en niet naar bewijzen van bedrog. Het links makende effect van hun recherche kan natuurlijk toeval zijn, maar hoe meer toeval, hoe meer we aan expres moeten gaan denken. Ieder toeval, zowel toen als nu, kan immers door anderen een handje worden geholpen en dat handje hoeft niet van die schrijvers zelf te komen.
Vele lezers over de Graal willen die ongeaccepteerde legende het liefst geloven, want die heeft een schat in het verschiet, die natuurlijk veel aantrekkelijker is dan de ouderwetse rechtse hemel, waar je eerst dood voor moet gaan. Men komt er niet op dat een geloof in een Graal die in Frankrijk zou moeten liggen zelfs in Duitsland de mensen kan veranderen. Namelijk van 'rechts' naar 'links'. Zeer degelijk zelfs, want Duitsland geeft hen via Rudolf Steiner een nieuw houvast waarlangs ze kunnen leven.
Zoiets kan bijvoorbeeld een doorslag geven met het landelijk stemmen op politieke partijen. Hoewel, Duitsland was toen maar net een land. Het was in 1891 net een republiek geworden, ontstaan uit zo'n dertig aparte landen.
×