Alleen via uitgever verkrijgbaar. ×

€ 14,85


PRINT boek

niet beschikbaar

PDF ebook

niet beschikbaar

De mediatisering van de Vlaamse politiek

Peter Van Aelst • ebook • epub

  • Samenvatting
    Dit boek gaat over de relatie tussen media en politiek. De centrale stelling is dat de politiek in sterke mate is gemediatiseerd en dat dit belangrijke gevolgen heeft voor hoe politiek wordt bedreven. Tegelijk neemt de auteur afstand van een al te gemakkelijk almacht denken over de media. Het boek minimaliseert de politieke impact van de media niet, maar wil eerder een kader aanreiken om die rol beter te begrijpen. Mediatisering betekent in de eerste plaats dat de politiek zich structureel heeft aangepast aan de media en haar logica. Om dit proces te beschrijven voor de Vlaamse casus steunen we op het theoretisch kader waarin mediatisering wordt opgevat als een vierfasenmodel. In een eerste fase zijn de media de belangrijkste bron van informatie geworden voor burgers om zich te informeren over politiek; In een tweede fase zijn de media onafhankelijk geworden van de politiek; in een derde fase bepaalt de media autonoom hoe ze hun berichtgeving over politiek invullen; in een vierde fase passen politieke actoren en instituties hun politiek gedrag aan de media en haar logica. Deze laatste en meest cruciale fase impliceert dus ook een invloed op het werk van politici en het beleid dat ze voeren. Voor elke fase zal op basis van onderzoek en actuele voorbeelden worden aangetoond in welke mate de Vlaamse politiek gemediatiseerd is. Hoe komen politici in het nieuws en hoe beïnvloedt het nieuws het werk van politici? Peter Van Aelst onderzoekt de oorzaken en gevolgen van de mediatisering van de politiek. Door samen te werken met buitenlandse collegas wordt de relatie tussen media en politiek vergeleken tussen landen. Daarnaast doet Van Aelst ook onderzoek naar verkiezingscampagnes, nieuwe media en Belgische politiek. Zijn onderzoek verschijnt in toonaangevende internationale tijdschriften, maar ook in publicaties voor een breder publiek. PLUSPUNTEN Het boek benadert op objectieve wijze de complexe relatie tussen media en politiek Erg toegankelijke analyse, in een vlot leesbare taal Aangevuld met actuele voorbeelden uit de Belgische en Vlaamse politiek OVER DE AUTEURS Peter van Aelst is onderzoeksprofessor aan het departement politieke wetenschappen van de Universiteit Antwerpen en de Universiteit Leiden.
  • Productinformatie
    Binding : Epub
    Auteur : Peter Van Aelst
    Bestandstype : epub
    Distributievorm : Ebook (digitaal)
    Aantal pagina's : Afhankelijk van e-reader
    Beveiliging : Digitaal watermerk (social DRM)   Informatie 
    Uitgeverij : Acco uitgeverij
    ISBN : 9789033497490
    Datum publicatie : 05-2014
  • Inhoudsopgave
    niet beschikbaar
  • Reviews (0 uit 0 reviews)
    Wil je meer weten over hoe reviews worden verzameld? Lees onze uitleg hier.

€ 14,85


PRINT boek

niet beschikbaar

PDF ebook

niet beschikbaar

Alleen via uitgever verkrijgbaar.
Veilig betalen Logo
Delen 

Informatie
Herroepingsrecht is uitgesloten voor eBooks. Een download van een eBook of luisterboek is niet meer te herroepen op het moment dat u, na aanschaf van het e-book, de download heeft gestart.

Fragment

niet beschikbaar

×
SERVICE
Contact
 
Vragen