Samenvatting
In amper drie jaar tijd is Buurtzorg Nederland een fenomeen geworden. Nadat de pioniers op verschillende plaatsen in het land begonnen waren hun vertrouwen in de formule van Buurtzorg met groot enthousiasme in praktijk te brengen, groeide het aantal zelfsturende teams in 2009 tot 215 en het aantal medewerkers tot rond de 2100.
De keuze van Buurtzorg om de relatie tussen cliënt en professional weer als uitgangspunt te nemen en de rest van de netwerkorganisatie daarvoor een ondersteunende rol te laten spelen, blijkt goed uit te pakken. Zowel cliënten als wijkverpleegkundigen en wijkziekenverzorgenden bevalt de aanpak van Buurtzorg uitstekend. De directe samenwerking met huisartsen en andere professionals in de eerste lijn levert veel nieuwe initiatieven op om de zorg in de thuissituatie te verbeteren. Ondertussen is Buurtzorg bezig het werk van de teams een stevige verankering te geven in een eigen methodiek. De opzet van Buurtzorg blijkt ook aantrekkelijk voor andere professionals in de publieke sector. Toch roept de radicale omkering van de organisatievorm vooral bij bestuurders en beleidsmakers veel vragen op.
In dit boek beschrijven wijkverpleegkundige Jos de Blok, oprichter van Buurtzorg, en wijkverpleegkundige en psycholoog Aart Pool, adviseur van Buurtzorg, wat Buurtzorg wil, hoe Buurtzorg werkt, welke bestuurskundige keuzes gemaakt zijn, wat dat allemaal oplevert, wat andere professionals in de publieke sector daaraan kunnen hebben, en wat er voor Buurtzorg nog te leren valt. Net als in het werk van Buurtzorg nemen ook in dit boek persoonlijke ervaringen een prominente plaats in naast professionele ambities.