Samenvatting
De zorg- en welzijnssector is vandaag in volle evolutie. De noden en de verwachtingen zijn hoog, de middelen beperkt. Samenwerking in netwerken van zorg, persoonsvolgende financiering, meer marktwerking, meer concurrentie, empowerment en vermaatschappelijking, kwaliteitsindicatoren en accreditering, krapte op de arbeidsmarkt: het zijn allemaal evoluties die de zorg- en welzijnsvoorzieningen dwingen om zich beter te profileren en om hun interne en externe communicatie professioneel aan te pakken.
Grotere voorzieningen hebben vaak al een communicatiedienst, maar kleine en middelgrote organisaties roeien met de riemen die ze hebben. Zorgcommunicatie in de praktijk is voor beide doelgroepen geschreven. Communicatieverantwoordelijken, directieleden en stafmedewerkers van grote, middelgrote én kleine voorzieningen vinden in dit boek inspiratie en nieuwe invalshoeken, praktische handvatten en concrete tips. Doorheen het boek lopen tientallen praktijkverhalen uit alle sectoren van zorg en welzijn.
Zorgcommunicatie in verandering is een ideale toetssteen voor de communicatie in en van ziekenhuizen, woonzorgcentra, thuiszorgorganisaties, voorzieningen voor personen met een beperking, organisaties voor jeugdhulp, instellingen in de geestelijke gezondheidszorg... Bovendien is het boek geschikt voor studenten communicatie met belangstelling voor de zorg- en welzijnssector.