Samenvatting
In dit boek geven de auteurs een helder en praktisch beeld van de invoering van een ict route en wat daarbij op verschillende niveaus komt kijken. Het eerste deel is volledig gewijd aan de praktijk: beroepsprojecten, projectopdrachten, voorbeeldprojecten en een werkmodel voor het construeren van opdrachten. Dit deel geeft docenten houvast voor het ontwikkelen van opdrachten en de begeleiding en beoordeling van leerlingen. Dit deel bevat diverse formats van projecten, cursussen en trainingen. Inspirerend materiaal voor docenten in het vmbo en mbo.In het tweede deel staat het ontwikkelen en invoeren van projectonderwijs in het kader van de ict route centraal.De eerste resultaten van een van de omschreven beroepsprojecten, namelijk ‘De helpdesk’ in het vmbo waren verbluffend. De leerlingen lieten met hun presentatie over de inhoud van het project en met hun kritische verslag aan de nieuwe docenten zien wat er mogelijk was met projecten. De auteurs hielpen de docenten en inspireerden hen met het ontwikkelen van een onderwijsvisie, een onderwijs- en roostermodel in de vorm van een leerlijnenmodel, het schrijven van ‘the body-of-knowledge’ en het leggen van relaties tussen onderwijs en examens.