Samenvatting
Hoe haal je het beste uit jezelf als leidinggevende en uit je team? Hoe voorkom je overbelasting? Delegeren en ongewenst gedrag corrigeren: hoe pak je dat aan? Wat kun je doen om de werkomgeving en de leefomgeving van cliënten te verbeteren? Hoe speel je als leidinggevende een goede coachende en adviserende rol bij moeilijke dilemma's? De leidinggevende zelf is het belangrijkste instrument in het beïnvloeden van haar of zijn team. Het gaat erom wat zij uitstraalt, zegt en doet. Zij laat daarin zien wat ze van belang vindt, wat haar waarden en overtuigingen zijn. Een goede leidinggevende geeft gericht aandacht aan onderwerpen, stelt doelen met het team, zet zich met hart en ziel in voor de taak en stimuleert zo de teamleden. Dit boek is voor professionals - ook in opleiding - die direct leidinggeven aan verzorgenden en verpleegkundigen in het ziekenhuis, verpleeghuis, verzorgingshuis of in de thuiszorg. Leidinggeven bestaat vooral uit communiceren en gebruikmaken van concrete handvatten. Aan beide schenkt de auteur aandacht. Hij attendeert daarbij op valkuilen en biedt veel praktische aanwijzingen. Kortom, een handreiking waarmee u en uw team zeker verder komen! Ronald Geelen is psycholoog en twintig jaar actief in de zorg. Van zijn hand verschenen talrijke boeken en artikelen. Perspectief Uitgevers publiceerde eerder 'Het komt wel goed'. Communiceren door verzorgenden en verpleegkundigen, waarin professionals talrijke tips krijgen voor uiteenlopende gesprekssituaties in de zorg.