Samenvatting
Zo kan het en zo moet het! Patiëntgerichte zelfsturende teams effectiever zonder managers. Zorg is traditioneel georganiseerd vanuit de discipline van de zorgprofessional en niet vanuit de patiënt met zijn probleem. Door de toenemende complexiteit van de zorg is dit historisch gegroeide model niet langer effectief. Klachten van patiënten, fouten en hoge werkdruk vragen om verandering. 'Zo kan het en zo moet het' beschrijft een organisatiemodel dat nieuw is voor de zorg. Een model dat zich heeft bewezen en door wetenschappelijk onderzoek wordt onderbouwd. Een model waarbij de patiënt met zijn klacht is het uitgangspunt voor de structuur van de organisatie. Een organisatie waarin: - de patiënt zich veilig voelt, - hij samen met de zorgprofessionals de regie voert, - de zorgprofessional beter tot zijn recht komt, - de zorgprofessional in een platte structuur werkt en zijn 'eigen winkeltje' stuurt. 'Zo kan het en zo moet het' beschrijft de opzet in praktische stappen.