Samenvatting
Zin in zin is een ideale methode voor leerkrachten die kiezen voor een ver doorgevoerde vorm van zelfstandig studeren. Maar ook docenten die een meer klassieke didactiek hanteren kunnen zeker uit de voeten met deze methode. Kenmerken van Zin in Zin Een methode voor HAVO en VWO: ieder hoofdstuk bevat verdiepingsstof voor de VWO-leerling in de vorm van aparte paragrafen en Z-opdrachten. Een eigen website met nieuws, index, werkvormen (debatteren en een werkstuk maken) aanvullende stoffen en opdrachten. Een - bij de actualiteit aansluitend - nieuw ontwikkeld hoofdstuk over Social Media en de digitale wereld. Een samen met de methode Standpunt volledige route levensbeschouwing voor onderbouw en tweede fase van zowel HAVO als VWO. Een inhoudelijke opzet die gelegenheid biedt voor ieder van de vier profielen een specifiek leerprogramma aan te bieden. Inhoud Hoofdstuk 1 Heeft het leven zin? Paragraaf 1 Inleiding Paragraaf 2 De zin van het leven Paragraaf 3 Zinbeleving en geluk Paragraaf 4 Waarom zoeken mensen naar zin? Paragraaf 5 Wanneer stellen mensen de vraag naar zin? Paragraaf 6 Zingeving: een basis in jezelf Paragraaf 7 Verdiepingsstof: cultuur als hulpmiddel bij zingeving Paragraaf 8 Antwoorden op de vraag naar zin Hoofdstuk 2 Wie is de mens? Paragraaf 1 Inleiding Paragraaf 2 Wat is een mensbeeld? Paragraaf 3 De mens is een egoïstisch wezen Paragraaf 4 De mens is een vrij wezen Paragraaf 5 Het christelijk mensbeeld Paragraaf 6 Verdiepingsstof: de mens als seksueel en agressief wezen Hoofdstuk 3 Inleiding ethiek Paragraaf 1 Inleiding Paragraaf 2 De ethische Paragraaf 3 Ethische visies Paragraaf 4 Verdiepingsstof: ethische stelsels Paragraaf 5 Ethiek als proces Paragraaf 6 Stappenplan en cases ethiek Hoofdstuk 4 Deugden, helden en verhalen Paragraaf 1 Inleiding deugdenethiek Paragraaf 2 Deugden Paragraaf 3 Helden Paragraaf 4 Verhalen Paragraaf 5 Verdiepingsstof: christelijke deugdenethiek Hoofdstuk 5 Social Media en de digitale wereld Paragraaf 1 Inleiding Paragraaf 2 Digitalisering en social media Paragraaf 3 Sociale en economische aspecten van digitalisering Paragraaf 4 Culturele aspecten van digitalisering Paragraaf 5 Privacy en de digitale wereld Paragraaf 6 Verdiepingsstof: nadenken over techniek Hoofdstuk 6 Genetische manipulatie bij mensen Paragraaf 1 Inleiding Paragraaf 2 Informatie over genetica Paragraaf 3 Mens en techniek innig verbonden Paragraaf 4 Mag genetische manipulatie bij mensen? Paragraaf 5 Standpunt: voorzichtig met de identiteit van de mens Paragraaf 6 Standpunt: techniek gebruiken voor een ideale mens Paragraaf 7 Verdiepingsstof: ethiek als begeleider van de techniek Paragraaf 8 Nadere verwerking Hoofdstuk 7 Euthanasie en voltooid leven Paragraaf 1 Inleiding Paragraaf 2 Wat is euthanasie? Paragraaf 3 De mens mag niet beschikken over leven en dood Paragraaf 4 De mens mag beschikken over leven en dood Paragraaf 5 Wat is voltooid leven? Paragraaf 6 Beëindigen voltooid leven wettelijk mogelijk maken Paragraaf 7 Beëindigen voltooid leven wettelijk niet mogelijk maken Paragraaf 8 Verdiepingsstof: menselijke waardigheid is meer dan levenskwaliteit Hoofdstuk 8 Reclame Paragraaf 1 Inleiding Paragraaf 2 Wat is reclame? Paragraaf 3 Reclame en levensbeschouwing Paragraaf 4 Een analysemodel voor reclame en levensbeschouwing Paragraaf 5 Reclame en ethiek Paragraaf 6 Verdiepingsstof: choquerende en inspirerende reclame Hoofdstuk 9 Bedrijfsethiek en MVO Paragraaf 1 Inleiding Paragraaf 2 Waarden en normen in beroep Paragraaf 3 Waarden en normen in een bedrijf Paragraaf 4 Bedrijfsethiek en MVO Paragraaf 5 MVO is belangrijk! Paragraaf 6 Cases uit het bedrijfsleven Paragraaf 7 Verdiepingsstof: wat mogen we verlangen van een bedrijf op ethisch gebied? Hoofdstuk 10 Geweld Paragraaf 1 Inleiding Paragraaf 2 Wat is geweld? Paragraaf 3 Standpunt: oorzaak van geweld is agressie Paragraaf 4 Verdiepingsstof: opvattingen over agressie Paragraaf 5 Standpunt: oorzaak van geweld is frustratie Paragraaf 6 Standpunt: oorzaak van geweld is tekort aan binding Paragraaf 7 Nadere verwerking