Samenvatting
‘Makkie’, dacht ik toen ik les mocht geven aan ‘slechts’ 16 leerlingen vmbo met leerwegondersteuning. Ik had tenslotte al een halfjaar ervaring in de bovenbouw havo en vwo met veel grotere klassen. Die les herinner ik mij nog als de dag van gisteren. Toen ik binnenkwam, wist ik niet wat me overkwam. Er werd met tassen gegooid, met tafels tegen elkaar geduwd en hard geschreeuwd. Het lawaai klonk enorm in dat lokaal. Pff, wat een ramp! Twee maanden later… Zelfde klas. Ik deed het programma ‘Over de streep’ en je kon een speld horen vallen. Die les zal ik nooit vergeten. In de tussentijd voerde ik persoonlijke gesprekken met een aantal leerlingen, omdat ik wist dat er achter elk gedrag een behoefte schuilgaat. Zeker tien van de zestien leerlingen leefde thuis in een onveilige situatie. Die kinderen snakten ernaar te worden gehoord en begrepen. In mijn periode als docent ontdekte ik al snel dat leerlingen mij raakten op punten waar nog pijn zat die ikzelf eerder in mijn leven had opgelopen. Dit was een bijzonder leerzaam, moeizaam, maar ook helend proces. Omdat ik ook mijn collega’s soms zag worstelen en dingen zag en hoorde die mij verdriet deden, besloot ik dit boek te schrijven met als doel dat leerlingen en docenten elkaar leren begrijpen. Als dat namelijk het geval is, en dit heb ik zelf ervaren, kunnen ze gaan samenwerken op een manier waar iedereen blij van wordt en waarbij ieders behoeften worden gehoord. Voor iedereen die - op wat voor manier dan ook - werkt of samenleeft met jonge mensen, is uit dit boek iets te halen dat behulpzaam kan zijn bij het (opnieuw) met elkaar in verbinding komen. Sonja Zwart volgde de opleiding Theologie aan de Noordelijke Hogeschool Leeuwarden. Vijf jaar werkte zij in het Pastoraat. Ook nu gaat ze nog regelmatig voor in de kerk. Bovendien volgde ze de opleiding tot Energetisch therapeut en Kindertherapeut. Vijf jaar lang was ze docente Godsdienst en Levensbeschouwing en gaf les aan leerlingen tussen de 12 en 18 jaar. Vanaf 2006 geeft Sonja trainingen ‘Geweldig Communiceren’ op basis van het gedachtegoed van Marshall Rosenberg.