Samenvatting
Continuïteit organiseren in je organisatie en duurzaam waarde creëren voor klanten in een wereld waarin verandering de enige constante is? CEO Jan Bergman van Beijer Transport & Logistics neemt je mee in vierenveertig jaar ondernemerschap en vertelt hoe hij op de schouders van zijn voorgangers het bedrijf van zelfsturend naar zelfsturend Rijnlands ondernemen heeft geleid. Het geheim is eenvoudig, logisch en voor de hand liggend en een kwestie van willen en gewoon doen. Het resultaat: Beijer draait prima jaarcijfers, heeft loyale klanten, medewerkers en andere stakeholders en kent nul procent ziekteverzuim. Hoe doe je dat toch Jan, hoe krijgt Beijer dat voor elkaar? Die vraag is Bergman dikwijls gesteld. Maar hoe leg je het uit aan iemand die in de eerste plaats bezig is met kostenbesparing en winstmaximalisatie. Nu is het is dan zover. Met dit boek beantwoordt Jan Bergman juist die moeilijke vraag. Een truc? Nee, onmogelijk. Het is een keuze. In korte hoofdstukken maakt Bergman duidelijk wat er bij zelfsturend Rijnlands ondernemen komt kijken en wat het van de leider, medewerkers en stakeholders vraagt. Het is natuurlijk geen doel op zich. Continuïteit in een goede gezonde bedrijfsvoering met goede resultaten, door optimale waardecreatie voor klanten, met en in het voordeel van alle stakeholders. Dat is waar het om gaat. 'Zelfsturend Rijnlands ondernemen' maakt Bergman navolgbaar door biografische ervaringen af te wisselen met voorbeelden van binnen Beijer zelf, conceptueel vormgegeven en theoretisch onderbouwd door Kathelijne Drenth. Voor iedere leider, beginnend en ervaren, die zijn of haar organisatie zelfsturend wil inrichten, is dit boek een onmisbare wegwijzer. Iedere organisatie is natuurlijk anders, maar de principes die verweven zijn in dit boek blijven dezelfde. Ook voor de werknemer die op zoek is naar inspirerende verhalen om diepgang te vinden in werk en die mede gestalte wil geven aan de toekomst, is dit boek een aanrader. Streeft u ook naar continuïteit in uw bedrijfsvoering en duurzame waardecreatie voor klanten met uw stakeholders? Lees dit boek en ga het gewoon doen. ‘Boeken over Het Rijnland Model zijn vaak beschrijvend van aard. Dit boek maakt helder qua taalgebruik en inhoud hoe het er aan de binnenkant daadwerkelijk aan toe gaat. Knap!’ Jaap Peters, auteur van Het Rijnland Boekje