Samenvatting
We kunnen het ons nog niet voorstellen, maar tussen nu en circa 15 jaar zullen autonoom rijdende auto’s op de openbare weg een normaal beeld worden. Op dit moment zijn er door testwagens al miljoenen kilometers afgelegd zonder handen aan het stuur. Ondanks enkele incidenten zijn de resultaten beter dan van menselijke bestuurders. Jaarlijks overlijden er wereldwijd meer dan 1,3 miljoen mensen door verkeersongelukken en 94% daarvan is het gevolg van foutief menselijk handelen. Een zelfrijdende auto wordt nooit moe, heeft geen ego, raakt niet afgeleid door een smartphone en drinkt ook geen alcohol. Er liggen dus kansen om ongelukken in het verkeer drastisch te verminderen. Bovendien zouden autonome auto’s het mogelijk maken om onze tijd in het verkeer nuttiger te besteden. Dit heeft potentieel zeer grote gevolgen voor transport en mobiliteit, zoals taxi’s en vrachtwagens. Voor bedrijven en werknemers biedt dit zowel kansen als bedreigingen. Zelfrijdende auto's zorgen mogelijk voor de grootste maatschappelijke veranderingen ooit: minder files, minder ongelukken, dynamische wegen, werken tijdens woon-werk-verkeer, lege parkeergarages, deelauto's in plaats van autobezit, maar ook massaal baanverlies. Wat komt er allemaal op ons af, wat is er nu al mogelijk, hoe werkt het, hoe zit het met de wetgeving, welke de knelpunten moeten overwonnen worden en wat voor gevolgen heeft autonoom vervoer voor de wereld zoals wij die nu kennen? En natuurlijk de hamvraag: wanneer is het zo ver?