Samenvatting
“De tijden opgegeven, het schadelijke verlaten,
toevertrouwend aan heuvels en bergen,
zwervend door het grenzeloze,
met demonen als buren”
Met deze woorden besluit de veronderstelde auteur Wei Boyang de Cantong Qi, de oudst bekende tekst uit de traditie van de Chinese Innerlijke Alchemie. De Cantong Qi is de bron van alle latere teksten van deze traditie, en bovendien zowel een bijzonder commentaar op de Yijing als op de Dao De Jing van Lao Zi. De tekst behandelt een kosmologie die ontleend is aan de Yijing, bespreekt de weg van niet-handelen van de daoïstische Wijze, en gaat uitvoerig in op de praktijk van de innerlijke alchemie. Vandaar ook de wat dubbelzinnige titel, die “Zegel van de Eenheid der Drie” betekent, maar ook “Getuigenis van Vereniging met de Eenheid”, met als ondertitel: “overeenkomstig de Yijing”. Het zal duidelijk zijn: een diepzinnige tekst over de aard van de schepping, het leven als een Wijze die daarmee in harmonie is, en een praktijk om zover te komen. En dan niet als filosofie of geloof, maar als een oprechte getuigenis!
De verzen van de tekst zijn uit het Chinees vertaald en één voor één voorzien van een uitgebreide toelichting met commentaar. Bij de meeste verzen volgt dan nog een gedicht dat is geïnspireerd op wat in het vers besproken wordt.
Rob Tans bestudeerde levensbeschouwelijke geschriften uit verschillende tradities en verdiepte zich langdurig en intensief in de Chinese Innerlijke Alchemie. Hij vertaalde de Zhonghheji van Li Daochun uit het Chinees, en twee teksten van de achttiende-eeuwse meester Liu Yiming die samen zijn uitgegeven als Het Gouden Elixer.
De Grote Oversteek:
De Zee der Smarten
overstekend
op wankel en onzeker vlot
naar vage verre stranden
van de Dao.
Achtergelaten
alles: hoop, vrees, verworvenheid,
enkel nog dat vlot,
gebouwd in een haven
van verbinding.
Eeuwig is de tocht,
over de zee zonder einde,
onbereikbaar lijkt de overkant,
maar tóch de oversteek,
volgend hen die eerder gingen.