Samenvatting
"Als contact maken niet vanzelf gaat, voel ik mij uitgedaagd het kind beter te leren kennen en dan ben ik geraakt door een blik van verstandhouding of een glimlach." - Francisca Felix Wanneer een kind zich niet goed kan redden met de taal, vaak niet goed te verstaan is of niet afstemt op de ander, kan er sprake zijn van een verstoring van de spraak-, taal- en communicatieve ontwikkeling. Met compassie beschrijft Francisca Felix vanuit haar eigen ervaringen in het begeleiden van deze (jonge) kinderen wat contact met mensen doet en wat communiceren met kinderen betekent. Zo komt ze tot een nieuw instrument: de interactieschijf voor wederkerigheid. Het is een hulpmiddel voor logopedisten, therapeuten, ouders en oudere kinderen dat aangeeft aan welk soort interactie behoefte is. Francisca is logopediste en heeft een eigen praktijk. Omdat zij over haar eigen ervaringen schrijft, sluit ze naadloos aan bij wat ouders van kinderen met een taalontwikkelingsstoornis of autisme meemaken. Logopedisten en andere professionals, zoals leerkrachten en pedagogisch medewerkers die met deze kinderen werken, zullen zich in Zeg me wat je zeggen wil herkennen en er direct mee aan de slag kunnen. Door haar wetenschappelijke achtergrond, nieuwsgierigheid en reflectieve en analytische vaardigheden komt Francisca tot grensoverschrijdende inzichten.