- Samenvatting
Onlangs is bij SAAM Uitgeverij het boek Zaaien in de talentuin van schrijfdocent Miriam Janssen verschenen. De titel is een verwijzing naar de manier van werken van de auteur. In dit boek deelt ze haar ervaringen van 30 jaar werken als schrijfdocent. Janssen: ‘Werken aan teksten is als werken in een tuin. Planten hebben zowel vrijheid als structuur nodig om te groeien en bloeien. Zo is het ook met woorden, zinnen en tekst. Ik vind het heerlijk om schrijfplezier en inspiratie te zaaien. De bundeling van mijn kennis en ervaringen in dit boek – mijn oogst - wil ik delen om anderen te inspireren bij het lesgeven en schrijven.’ Schrijftips Concreet vertelt Janssen in haar boek over de cursussen en retraites, schrijfdagen op locatie, individuele begeleiding en leerkrachttrainingen die ze als docent verzorgde. Wat gebeurde er? Hoe pakte ze het aan en waarom zo? Wat werkte wel en wat niet? Wie waren haar eigen schrijfdocenten? Achterin in het boek staan verwijzingen naar online schrijftips die passen bij een aantal hoofdstukken. Daarin komen onderwerpen aan bod als creatief schrijven met al je zintuigen, poëzie voor kinderen of juist voor volwassenen en autobiografisch schrijven. Ook beschrijft Janssen het creatief proces van schrijven, hoe je feedback geeft aan andere schrijvers en hoe haar eerdere publicaties tot stand zijn gekomen.
Miriam Janssen (1951, Heerlen) woont sinds 1989 in Borne, Twente. Zij is psychologe, schrijfster en sinds 1993 docent creatief schrijven. Zij volgde de opleiding in 1997 en is in 2004 begonnen met De TalenTuin. Aan volwassenen biedt zij nu nog schrijfdagen op locatie aan en individuele begeleiding. Zij leidt schrijfretraites en schrijverswerkplaatsen voor mensen die verder willen met hun teksten. Het zaaien van schrijfplezier en inspiratie is Miriam wel toevertrouwd. Als de eerste regels geschreven zijn, komt het liefdevol begieten en opbinden, wachten, snoeien en wieden. Zij begeleidt de cursist of leerling naar een verhaal of gedicht dat er wezen mag, omdat het precies dát vertelt wat de schrijfster of schrijver te zeggen heeft. Miriam daagt in een veilige en vrolijke omgeving kleine en grote schrijvers uit om hun grenzen te verleggen. Samen op avontuur in de TalenTuin. In Zaaien in de TalenTuin kan de lezer een blik werpen achter de schermen van Miriams schrijf- en lesgeefpraktijk. Na dertig jaar als schrijfdocent vindt zij het nu tijd om de oogst te delen. Zij heeft haar ervaringen gebundeld in dit boek, om anderen te inspireren bij het lesgeven en schrijven.
- Productinformatie
Binding : Paperback
Distributievorm : Boek (print, druk)
Formaat :
170mm x 240mm
Aantal pagina's :
84
Uitgeverij :
SAAM Uitgeverij
ISBN :
9789083283623
Datum publicatie : 02-2023
- Inhoudsopgave
INLEIDING Eerst even dit De piramide van TalenTuin, een model De fases van het creatieve schrijfproces EIGEN SCHRIJVEN – 1 1. Broddelwerk 2. Het gaat om de tekst: mijn schrijfdocenten CURSUS GEVEN 3. Kasteeltuin, klokkentoren: de locatie maakt het verhaal 4. Spelen met regels: naar het hart van de poëzie 5. Dichten bij Rembrandtportretten: vrij schrijven, stil schrijven 6. Het verhaal is er al, een schrijfweekend: dilemma’s van een schrijfdocent 7. De verhalen liggen in het bos: kijken, voelen, proeven 8. Ik kan er wel een boek over schrijven: autobiografisch schrijven 9. Maak er maar een sprookje van: schrijven over je ongeluk, een foto-tekstproject 10. Het mannetje op je schouder: training zakelijk schrijven, creatief blijven BEGELEIDEN 11. Ik dacht dat ik bijna klaar was: op schrijfretraite 12. Samen de woorden wegen: feedback in de werkplaats voor gevorderden 13. Een autobiografie in gedichten: individuele begeleiding van een cursist met handicaps 14. Spreekuur gedichtendokter: feedback aan onbekenden 15. Kun je eens meekijken? individuele coaching is maatwerk PRIMAIR EN VOORTGEZET ONDERWIJS 16. De dikke domme dronken kat: gedichten schrijven met groep 6 17. Ik ben het melkmeisje van Vermeer: een verhaal schrijven met groep 8 18. In de eerste fases is alles goed: training creatief schrijven in het VO 19. Ik ben zo vrolijk als een parkiet: gedichten schrijven in het VO 20. Geen rozengeur en maneschijn: een moeizame les EIGEN SCHRIJVEN - 2 21. Eindelijk schrijftijd, lege tijd: voorwaarden scheppen 22. Alles ligt nog open, alles is goed: verzamelen van materiaal 23. Lekker doorschrijven: de eerste versie 24. Slijpen en schaven: de tweede versie en verder 25. De wereld in: de tekst is af, nu nog de pr
- Reviews
(0
uit 0 reviews)
Wil je meer weten over hoe reviews worden verzameld? Lees onze uitleg hier.