Samenvatting
Writing to Louis Andriessen: commentaries on life in music onderzoekt relevante werken uit de carrière van componist Louis Andriessen. Het boek gaat vooral over zijn muziek, middels teksten van hemzelf (Composing - a lesson, 1978) en van musici, componisten en academicie en is een substantiele toevoeging aan de tot nu toe verschenen publicaties over zijn oeuvre. Met bijdragen uit Groot-Brittannië, Nederland en de VS wordt zijn muziek in een internationaal kritisch perspectief geplaatst. Het boek is verschenen ter gelegenheid van de tachtigste verjaardag van Louis Andriessen en werd gepresenteerd op 23 mei 2019 bij de start van het Andriessen Festival in het Muziekgebouw Amsterdam. Louis Andriessen heeft niet alleen grote invloed gehad als docent aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag, maar ook internationaal met een indrukwekkende hoeveelheid aan composities, en invloed op verschillende hedendaagse ensembles zoals Crash uit Ierland, de New Yorkse Bang on a Can, Icebreaker uit het Verenigd Konikrijk en California E.A.R.Unit. Leden van deze ensembles hebben de mogelijkheid gekregen om in dit boek te verwoorden welke invloed Louis Andriessen heeft gehad op hun werk. In het jubileumjaar 2019, waarin hij zijn tachtigste verjaardag viert, verenigen tijdgenoten en voormalige studenten -onder wie velen inmiddels internationale aandacht verwierven- zich in een boek waarin de vrolijke noot niet ontbreekt. Deze uitnodiging om te “schrijven aan Louis Andriessen” werd aanvaard door Richard Ayres, California E.A.R.Unit (Amy Knoles, Lorna Eder, Robin Lorentz, Erika Duke-Kirkpatrick, Vicky Ray), Donnacha Dennehy, Rose Dodd, Ron Ford, Christopher Fox, Monica Germino, Liz Haddon, Yannis Kyriakides, Jan Nieuwenhuis, John O’Mahony, Ian Pace, Martijn Padding, Johanneke van Slooten, Frances-Marie Uitti en Julia Wolfe. Het boek is samengesteld met muziekmateriaal en programmaboekjes, muziekpartituren, archieffoto’s en brieven uit Andriessen’s persoonlijke correspondentie. Samenstelling, tekst en vertaling: Rose Dodd
Writing to Louis Andriessen: commentaries on life in music onderzoekt relevante werken uit de carrière van componist Louis Andriessen. Het boek gaat vooral over zijn muziek, middels teksten van hemzelf (Composing - a lesson, 1978) en van musici, componisten en academicie en is een substantiele toevoeging aan de tot nu toe verschenen publicaties over zijn oeuvre. Met bijdragen uit Groot-Brittannië, Nederland en de VS wordt zijn muziek in een internationaal kritisch perspectief geplaatst. Het boek is verschenen ter gelegenheid van de tachtigste verjaardag van Louis Andriessen en werd gepresenteerd op 23 mei 2019 bij de start van het Andriessen Festival in het Muziekgebouw Amsterdam. Louis Andriessen heeft niet alleen grote invloed gehad als docent aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag, maar ook internationaal met een indrukwekkende hoeveelheid aan composities, en invloed op verschillende hedendaagse ensembles zoals Crash uit Ierland, de New Yorkse Bang on a Can, Icebreaker uit het Verenigd Konikrijk en California E.A.R.Unit. Leden van deze ensembles hebben de mogelijkheid gekregen om in dit boek te verwoorden welke invloed Louis Andriessen heeft gehad op hun werk. In het jubileumjaar 2019, waarin hij zijn tachtigste verjaardag viert, verenigen tijdgenoten en voormalige studenten -onder wie velen inmiddels internationale aandacht verwierven- zich in een boek waarin de vrolijke noot niet ontbreekt. Deze uitnodiging om te “schrijven aan Louis Andriessen” werd aanvaard door Richard Ayres, California E.A.R.Unit (Amy Knoles, Lorna Eder, Robin Lorentz, Erika Duke-Kirkpatrick, Vicky Ray), Donnacha Dennehy, Rose Dodd, Ron Ford, Christopher Fox, Monica Germino, Liz Haddon, Yannis Kyriakides, Jan Nieuwenhuis, John O’Mahony, Ian Pace, Martijn Padding, Johanneke van Slooten, Frances-Marie Uitti en Julia Wolfe. Het boek is samengesteld met muziekmateriaal en programmaboekjes, muziekpartituren, archieffoto’s en brieven uit Andriessen’s persoonlijke correspondentie. Samenstelling, tekst en vertaling: Rose Dodd