Samenvatting
• Handleiding voor het zoeken, selecteren en verwerken van digitale informatie; • helpt bij het formuleren van een goede onderzoeksvraag; • ook geschikt voor het beantwoorden van complexere informatievragen. Word informatievaardig! biedt handvatten om efficiënt en kritisch om te gaan met informatie op het internet en in wetenschappelijke databases. Het boek behandelt de volgende vier thema’s: - Werkwijze voor een goede onderzoeksvraag - Strategieën om informatie te vinden - Beoordelingscriteria voor informatie - Concrete aanpak voor het verwerken van informatie Het zoeken, beoordelen en verwerken van informatie wordt opgedeeld in vijf stappen: - De opdracht verduidelijken; - het zoeken naar bronnen; - het selecteren van bronnen; - het bestuderen van informatie; - het presenteren van informatie. In deze herziene, vierde editie besteden we aandacht aan het zoeken, selecteren en verwerken van wetenschappelijke literatuur en we geven daarbij ook nadrukkelijk aan dat als je in het hoger onderwijs studeert, je gebruik kunt maken van de bibliotheekfaciliteiten en ondersteuning van de informatiespecialisten in je instelling. Verder besteden we aandacht aan de rol van sociale media als het gaat om het vinden van betrouwbare informatie. Doelgroep: Word informatievaardig! is geschikt voor alle hbo-opleidingen en wetenschappelijke opleidingen. Digitaal materiaal: Dit boek is ook beschikbaar in het online leerplatform studiemeister. Met studiemeister gaat de student actief aan de slag met het studiemateriaal, zodat jij weer toekomt aan verdieping in de les. Studiemeister biedt flexibiliteit: als docent kun je het lesmateriaal op maat samenstellen en selecteer je de hoofdstukken die jij wilt gebruiken. Als student heb je meer keuzemogelijkheden in hoe je het liefst wilt studeren: dat enthousiasmeert én activeert! Meer weten? Bekijk de video of plan een afspraak voor een demo . Studenten vinden op de ondersteunende website Hoger onderwijs online handige tips, voorbeelden, links en formats waar studenten gebruik van kunnen maken. Over de auteur(s): Prof. dr. Saskia Brand-Gruwel studeerde en promoveerde aan de Radboud Universiteit Nijmegen, faculteit Onderwijskunde. Van 1999 tot 2019 was ze werkzaam bij de Open Universiteit Nederland, faculteit Psychologie en Onderwijswetenschappen. Sinds 2019 is ze lid van het College van Bestuur van Zuyd Hogeschool. Als Hoogleraar Learning Sciences houdt ze zich bezig met onderzoek naar informatievaardigheden en instructieontwerp. Drs. Iwan Wopereis volgde de studie Toegepaste Onderwijskunde aan de Universiteit Twente en studeerde af bij de vakgroep Instructietechnologie. Hij is werkzaam als docent academische vaardigheden bij de faculteit Onderwijswetenschappen van de Open Universiteit. Daarnaast is hij docent instructieontwerp bij de School of Health Education van de Maastricht University. Iwan participeert in diverse landelijke en Europese onderwijsinnovatieprojecten.