Samenvatting
Woorden leren gaat niet vanzelf. Een nieuw woord moet ongeveer zeven keer voorbijkomen voordat een cursist het goed kan onthouden. Herhaling van nieuwe woorden is dus essentieel, maar schiet er tijdens de les vaak bij in. Woordenstroom bevat veertig gevarieerde werkvormen om woorden op een actieve en speelse manier terug te laten komen in de taalles. De werkvormen kunnen gebruikt worden door iedere taaldocent, ongeacht in welke taal, op welk taalniveau, in welk leerjaar en met behulp van welke leergang hij of zij lesgeeft. De werkvormen betrekken cursisten actief bij het herhalen van woorden, vergen weinig voorbereidingstijd van de docent en zijn gemakkelijk in elke taalles in te passen. Met het overzicht voorin het boek kan makkelijk de juiste werkvorm gezocht worden aan de hand van eigenschappen als de benodigde lestijd en voorbereidingstijd, het ERK-niveau, de fase waarin de werkvorm het beste kan worden ingezet en of de werkvorm receptieve of productieve beheersing bevordert. Woordenstroom is geschreven voor (toekomstige) docenten NT2 en Moderne Vreemde Talen die geïnspireerd willen worden om op een leuke, snelle en afwisselende manier aandacht te besteden aan woordenschat. Lotte Minnema is een ervaren NT2-docent en geeft les aan anderstaligen bij VU-NT2 in Amsterdam. Ook geeft ze workshops aan docenten en ontwikkelt ze lesmateriaal.