Samenvatting
Dit boek presenteert drie pijlers van woordenschatonderwijs: - woorden leren en gebruiken, - woordleerstrategieën leren, - woordbewustzijn en –eigenaarschap ontwikkelen. Met name de laatste pijler – woordbewustzijn - draagt eraan bij dat leerlingen levenslang woorden blijven leren. Aan de hand van dit boek kunnen interne begeleiders en taalcoördinatoren leraren handvatten geven en begeleiden om de woordenschat van hun leerlingen te vergroten en te verrijken. Ook wordt aandacht besteed aan woorden leren in het vreemdetalenonderwijs en aan de implementatie en borging van woordenschatonderwijs in het curriculum.
Woordenschat is een onmisbare basis voor communiceren en leren. Leerlingen die beschikken over een omvangrijke, rijke woordenschat communiceren beter en verwerven gemakkelijker kennis dan leerlingen met een beperkte woordenschat. Uitgangspunt in dit boek is daarom dat het noodzakelijk is dat álle leraren in basisonderwijs, voort gezet onderwijs en mbo aandacht besteden aan woordenschat en samen zorgen voor een doorgaande lijn in woordenschatonderwijs. Dit boek presenteert drie pijlers van woordenschatonderwijs: woorden leren en gebruiken, woordleerstrategieën leren en woordbewustzijn en -eigenaarschap ontwikkelen. Met name de laatste pijler zorgt ervoor dat leerlingen levenslang woorden blijven leren. Aan de hand van dit boek kunnen interne begeleiders en taalcoördinatoren leraren begeleiden bij het vergroten en verrijken van de woordenschat bij hun leerlingen. Ook wordt aandacht besteed aan woorden leren in het vreemdetalenonderwijs en aan de implementatie en borging van woordenschatonderwijs in het curriculum.