Samenvatting
Woordenschatjes zijn mondige kleuters die goed in hun vel zitten, die graag met anderen samen zijn, die vlot bewegen, die voortdurend uitdaging vinden in het ontdekken van de wereld, die deze wereld structureren en hem muzisch verwerken door zich uit te drukken met muziek, beeld, woord, drama en/of dans. In dit boek leest u hoe leerkrachten talenten van kleuters en taalvaardigheid hand in hand kunnen laten gaan. U hernieuwt uw inzichten over taalverwerving, woordenschatverwerving en talentontwikkeling. U leest over evaluatiemogelijkheden waarmee de leerkracht kan nagaan hoe de kleuter zich ontwikkelt binnen de verschillende talenten en hoe hij zich hierbij uitdrukt. U krijgt 14 uitdagende praktijkvoorbeelden aangereikt vanuit een thematische aanpak of met een prentenboek als uitgangspunt of gewoon vertrekkend vanuit interesse en inbreng van kleuters. De praktijkvoorbeelden volgen een structuur die optimaal inzet op woordenschatverwerving. Een handig uitneembaar kaartensysteem met de zeven talenten en de bijhorende basiswoorden en leerervaringen, helpt de leerkracht bij het creëren van talige en uitdagende leersituaties. Deze publicatie richt zich in eerste instantie tot kleuterleerkrachten. We hopen ook anderen die geïnteresseerd zijn in taalverwerving en talentgericht werken in de kleuterschool inspiratie te bieden: studenten en docenten van de lerarenopleiding, nascholers, pedagogisch begeleiders, zorgcoördinatoren, leerkrachten lager onderwijs …‘