Samenvatting
De Deense kunstenaars die aan de Cobra-beweging (1948-1951) deelnemen zijn 10 à 15 jaar ouder dan hun Nederlandse en Belgische collega’s. Zij hebben in de jaren 30 en 40 al een intensieve artistieke ontwikkeling doorgemaakt, die later onmiskenbaar Cobra heeft beïnvloed en daarmee van groot belang is voor de Nederlandse naoorlogse beeldende kunst. Hieraan is in Nederland niet eerder aandacht besteed. Met het Deense tentoonstellings-drieluik opent het Cobra Museum voor Moderne Kunst het jubileumjaar 2023, dat in het teken staat van de oprichting van de Cobra-beweging – 75 jaar geleden. Wij kussen de aarde, Deense moderne kunst 1934-1948 laat de artistieke ontwikkelingen in de Deense moderne kunst zien in de jaren voor, tijdens en direct na de Tweede Wereldoorlog, tot aan de oprichting van Cobra. Belangrijke thema’s zijn seksuele vrijheid, politiek, provocatie, experiment en spontaniteit. De speciale focus ligt op het kunstenaarscollectief Helhesten en het gelijknamige tijdschrift. Het kunstenaarskoppel Ernest Mancoba (Zuid-Afrika) & Sonja Ferlov Mancoba (Denemarken) is betrokken bij Cobra in Denemarken. Hun interraciale relatie is uniek voor die tijd. In Je est un autre wordt getoond hoe zij elkaar onbewust hebben beïnvloed in hun kunst. Becoming Ovartaci vormt het laatste deel van het Deense drieluik. Ovartaci – geboren als Louis Marcussen – brengt het grootste gedeelte van haar leven door in een psychiatrisch ziekenhuis. Transformatie is het centrale thema in haar fascinerende werk dat in 2022 op de Biënnale in Venetië dé ontdekking was.