Samenvatting
Drie ogenschijnlijk simpele zaken vormen de basis van leren en motiveren: als je als leerling weet wat je moet doen, waarom je het moet doen en hoe je het moet doen, ben je beter uitgerust om je leertaak aan te gaan. Het Werkboek Leren Leren bevat 22 concrete lesbrieven voor mentorlessen. Deze lessen zijn gericht op het aanleren van algemene leerstrategieën en inzichten die de leerling ondersteunen in het leerproces. De lesbrieven staan bovendien vol met slimme leertips voor de leerlingen. Dit werkboek gaat uit van het besef dat de leerling zelf de belangrijkste informatie geeft over zijn leerproces en dat de docent of mentor, als belangrijkste leermeester, dit proces kan ondersteunen. De volgende principes staan centraal: • het versterken van metacognitieve vaardigheden voor het leerproces; • het bevorderen van een reflectieve houding van de leerling ten aanzien van zijn leerproces. De mentorlessen zijn geschreven voor leerjaar 1 en 2 van het voortgezet onderwijs en zijn bruikbaar op alle niveaus, van vmbo tot en met gymnasium. De lessen kunnen ook in hogere leerjaren ingezet worden bij leerlingen die nog achterstanden laten zien en zijn eenvoudig aan de doelgroepen aan te passen. Voor theoretische verdieping en ter voorbereiding op deze lessen wordt waar nodig naar het Handboek Leren Leren verwezen. Elke les heeft een duur van maximaal 20 minuten, zodat in de mentorles ook voldoende tijd overblijft om aandacht te besteden aan groepsdynamiek en thema’s rond sociaal-emotioneel leren.