Samenvatting
Dit boek geeft een overzicht van de best practices en methoden die als instrument kunnen worden toegepast bij het evalueren van IT-projecten. Hierbij is uitgegaan van best practices en methoden die daadwerkelijk worden toegepast in profit- en non-profit-organisaties.
Bij dit boek is een download-bestand beschikbaar met de resultaten van alle Vragenlijsten: 978 90 8753 725 D
Het boek neemt de lezer mee in de definitie van evalueren, de afbakening van IT-projecten in de keten van business-vragen tot en met de implementatie van IT-voorzieningen en bijbehorende processen, en de diverse keuzes die gemaakt moeten worden voorafgaand aan een projectevaluatie. Evalueren doe je namelijk niet alleen achteraf, maar vaak ook tijdens projecten. Evalueren gebruik je vaak om terug te kijken, maar vooral ook om vooruit te kijken en van te leren. Op basis van deze informatie wordt de lezer meegenomen in de diverse best practices en methoden die worden gebruikt als evaluatie-instrument, de achterliggende theoretische uitgangspunten, en de overeenkomsten en verschillen.
Dit boek beoogt een heldere classificatie van de meest relevante methoden en best practices te geven, op basis van een interdisciplinaire theoretische basis. Het boek rijkt daarbij concrete handvatten aan en helpt managers, professionals en bestuurders duidelijke keuzes te maken bij evaluaties van IT-projecten.
Er worden ruim twintig best practices en methoden in dit boek besproken:
- People ICB/NCB
e-CF
Belbin teamrollen
Projectmatig creƫren
- Process PRINCE2
PMBOK Guide
ISO 21500
Agile methoden (DSDM/Atern, Scrum, RUP)
ISO 9000
OPM3
- Product ASL/BiSL/ITIL
Business Case-aanpak
BCG-matrix
- Multi criteria 7'S model
Quinn-model
INK / EFQM
Appreciative Inquiry
Balanced Scorecard