Samenvatting
Er bestaan heel veel overtuigingen over waar interne communicatie over gaat, over wat de meest effectieve interventies of strategieën zijn. Over welke rollen de communicatieprofessional moet spelen. Vaak zijn die overtuigingen gekleurd door de voorkeuren van een auteur, een adviseur, een manager of een medewerker en beïnvloed door de ervaringen die hij in een specifieke organisatiecontext heeft opgedaan. De vraag blijft: Waar draait het in jouw organisatie om? Waar is de kwaliteit van de interne communicatie van cruciaal belang om de organisatiedoelen te realiseren? Waar begin je, waar leg je de focus? Wat vraagt speciale aandacht? Van anderen en van jou, als communicatieprofessional? De antwoorden op die vragen zijn voor elke organisatie anders. Ze zijn fundamenteel omdat ze richting geven aan de bijdrage van interne communicatie aan de organisatiedoelen. Kennis van de unieke kenmerken van jouw organisatie en van de betekenis daarvan voor interne communicatie is cruciaal. Anders doe je eigenlijk maar wat. In dit boekje bieden we houvast voor het vinden van antwoorden op al die vragen. Als basis voor succesvolle en effectieve interne communicatie die jouw organisatie helpt haar doelen te bereiken.