Samenvatting
‘Contains great wisdom.’ - Joseph Jaworski, auteur van Synchronicity: The Inner Path of Leadership De sleutel voor iedere zakelijke relatie, organisatie en samenleving Een soepele samenwerking is het ideaal van iedere organisatie, maar de praktijk is weerbarstiger. Er zijn tenslotte voortdurend complexe problemen die opgelost moeten worden. Veel leiders reageren dan impulsief: ze vluchten of ze vechten. In toenemende mate zien we leiders die de oplossing kiezen die daar precies tussenin ligt: ze creëren vertrouwen. Aan de hand van persoonlijke ervaringen in het hart van een groot aantal vooraanstaande organisaties laten de auteurs van dit boek zien wat vertrouwen in een zakelijke context nu werkelijk waard is. Wat vertrouwen kan toevoegen aan innovatieve teams. Hoe je een gesprek met een ander kunt voeren om vertrouwen te bouwen. Hoe talent tot bloei komt. Zonder vertrouwen blijven problemen vaak onopgelost. Vertrouwen leidt tot een betere samenleving, een succesvollere organisatie en gelukkigere werknemers. ‘Een goed leiderschapsteam vereist onderling vertrouwen als basis voor een gezonde cultuur in het bedrijf. Vertrouwen in het team is de basis om te kunnen handelen met snelheid en empowerment, met zicht op de markt; en tevens een voorwaarde voor plezier in het dagelijkse werk.’ - Frans van Houten, CEO Koninklijke Philips ‘Vertrouwen is voor mij dat je je kwetsbaarheid zonder enige terughoudendheid met elkaar kunt delen.’ - Erik-Jan Mares, CEO Zeeman ‘Vertrouwen is voor mij het gebruikelijke startpunt, waarna niet meer achterom gekeken hoeft te worden om te weten dat met elkaar gemaakte afspraken nagekomen worden.’ - Chris Worp, Managing Director The Ocean Cleanup ‘Vertrouwen is loslaten.’ - Mirjam de Blécourt, lid Eerste Kamer, partner Baker McKenzie Over de auteurs (v.l.n.r.): Derk Egeler doorliep commerciële en bestuursfuncties in de dranken en beurzen. Vervolgens werd hij adviseur bij ‘gedoe in de top’. Zijn grote passie is het verbinden van mensen en teams door de natuur. Maikel Batelaan groeide op in management consultancy en werd medeoprichter en -bestuurder van een innovatief, duurzaam bedrijf. Zijn focus ligt op innovatie en ondernemerschap. Joost Manassen vervulde management- en bestuursfuncties in de FMCG in Nederland, Azië en Oceanië. Hij stapte over naar advisering om de potentie van mensen en organisaties te ontsluiten.