Samenvatting
Gesprekken lopen niet altijd zoals we hadden verwacht. Je gesprekspartner reageert ineens heel emotioneel, lijkt helemaal niet geïnteresseerd in je verhaal, blijft maar om de hete brij heen draaien of komt met oplossingen terwijl jij alleen wilde overleggen. Frustrerend
en onnodig! Waarom begrijp je me niet? laat zien hoe je ervoor kunt zorgen dat gesprekken wél effectief verlopen. Je maakt kennis met vier communicatiestijlen die op de werkvloer voorkomen:
- de directieve stijl
- de expressieve stijl
- de coöperatieve stijl
- de beschouwende stijl
Inzicht in je eigen communicatiestijl helpt je om je kwaliteiten beter te benutten en valkuilen te vermijden. Daarnaast is het nuttig om je bewust te zijn van de communicatiestijl die je collega, manager of klant hanteert, zodat je daarop kunt inspelen. De kans dat je je gespreksdoel bereikt wordt hiermee een stuk groter. Maar bovenal leidt het tot een leukere en effectievere samenwerking!