Samenvatting
Na 26 jaar bezint Patty Berglund zich op haar huwelijk. Haar man Walter is niet meer de sympathieke idealist voor wie ze jaren geleden als een blok viel. Hij heeft zich ontpopt als een ambitieuze, rusteloze ondernemer. Terwijl Patty haar frustraties van zich afschrijft in een therapeutisch dagboek, verliest Walter thuis en op zijn werk de controle. Zijn gebrek aan moraal en compassie culmineert zonder de corrigerende hand van zijn vrouw algauw in een vernederend schandaal.
Vrijheid, het langverwachte nieuwe boek van Amerika’s grootste hedendaagse schrijver, is een briljante epische roman over de hoop en wanhoop in families en over onmogelijke ambities. Opnieuw bewijst Jonathan Franzen op eenzame hoogte te staan in het beschrijven van familietoestanden, waarbij zijn meesterlijke, vileine ironie tegelijk vol psychologisch inzicht en empathie voor zijn karakters is.
Vrijheid zal ongetwijfeld direct na verschijning al beschouwd worden als een klassieker.
‘Met deze rusteloze, rijk geschakeerde figuren heeft Jonathan Franzen zijn meest overtuigende roman tot dusver geschreven – een verslavende biografie van een gemankeerde familie, en tegelijk een onuitwisbaar portret van de tijd waarin wij leven.’ Michiko Kakutani, The New York Times
‘Vrijheid heeft een verslavend effect dat doorgaans alleen van thrillers uitgaat.’ Time Magazine
‘In een bloemrijk maar daarom niet minder indringend proza laat Franzen zien hoe zijn personages hun weg proberen te vinden in een wereld vol technologische vernieuwing en een immer verschuivende moraal, hoe ze hun verwachtingen in evenwicht trachten te brengen met de grauwe realiteit, hun politieke opvattingen en hun grillige driftleven.’ Michiko Kakutani, The New York Times
‘De eerste vraag is of Franzens langverwachte nieuwe roman zijn eigen stem kan vinden in de schaduw van voorganger De correcties. Het antwoord is: ja, welzeker, en op een grootse manier. Publishers Weekly, Starred Review
‘Vrijheid is geen Great American Novel zoals Franzens beroemde voorgangers die schreven, geen boek à la Bellow, Mailer of Updike. Het hedendaagse Amerika is daar gewoon te complex voor – en zich te zeer bewust van zijn eigen complexiteit. Maar Vrijheid voelt niettemin “groot” op een andere manier, een grootsheid die maar heel zelden te vinden valt in de Amerikaanse fictie van vandaag. Het boek deinst niet terug voor de complexiteit. Om een begrip uit de fotografie te gebruiken: Franzens proza heeft een jaloersmakende scherptediepte: het houdt heel veel tegelijk in focus.’ Time Magazine