Inhoudsopgave
Woord vooraf 11 Inleiding 13 Voor wie? 13 Wat kun je verwachten? 14 Hoe zit dit boek in elkaar? 14 Voorlezen in samenhang en wisselwerking 15 Leuk en belangrijk: Ik lees voor, jij ook? 15 1 Waarom is voorlezen op jonge leeftijd zo belangrijk? 17 Betekenisvolle, taalrijke aandacht 17 Honderd procent taaluitwisseling 20 Voorlezen: spelenderwijs een nieuwe woordenschat 20 Luisteren: ontdekken van verhalen en verhaalopbouw 21 Verhalen: kinderen leren de wereld kennen 22 Voorlezen creëert rust 22 Voorlezen sluit aan bij de pedagogische basisdoelen in de kinderopvang 23 2 Meertaligheid, hoe ga je daar mee om? 25 De feiten 25 Het kindcentrum als meertalige omgeving voor medewerkers en kinderen 27 De meerwaarde van de thuistaal 29 Beide talen tegelijk 29 Voorlezen, veiligheid en intimiteit als basis voor taalleren 30 Taalproblemen: enkele ideeën 32 Meertalige prentenboeken 33 6 3 Ouders: taalontwikkeling begint thuis 35 Leer de ouders kennen 35 Goed voorbeeld doet goed volgen 37 Voorlezen voordoen 38 Foto’s van boeken en voorlezen in het digitale schriftje 39 Prentenboeken op het scherm thuis 39 VoorleesExpress 40 Vertrouwen motiveert 40 4 Beleid, (VE-)programma’s en voorlezen 43 Wij doen het al: over VE-programma’s 43 BoekStart 46 Pedagogisch beleidsplan als uitgangspunt 47 Deskundigheidsbevordering 48 Meer dan één taal 48 Voorleescoördinator 49 Niet alleen, maar samen: een voorleesteam 51 Samenwerking binnen de gemeente 52 Financiën 55 Laat het niet aan het toeval over 55 5 Boeken, schatten vol beelden en woorden 56 Gevarieerde collectie 56 Inventariseren 57 Budget 58 Kiezen: leeftijd en ontwikkeling 59 Kiezen: soorten boeken 60 Kiezen: welk soort boek wanneer en voor wie in schema 61 Kiezen: basiscollectie 62 Leuke boeken en boeken die tegenvallen, hoe kom je erachter? 63 Niet alleen kopen 64 7 Een boek cadeau 65 Digitale boeken of papieren boeken 66 Leesomgeving 67 ‘Hoge’ en ‘lage’ boekenkast en een plek om te lezen 69 Gastouderopvang 69 6 Voorlezen, Waar, Wanneer en Hoe 71 Wanneer en Waar? 71 Voorlezen gaat vanzelf… of niet? 72 Techniek: stemmetjes en gebaren 73 Techniek: voorlezen oefenen 75 Techniek: interactief voorlezen 75 Techniek: voorlezen in de groep 76 Techniek: individueel en in kleine groepjes lezen 79 Techniek: omgaan met onderbrekingen en reacties 80 Techniek: rustverstoorders en druktemakers 81 Techniek: lezen met baby’s 82 Techniek: een boek keer op keer voorlezen 83 Techniek: boek en wereld combineren 83 7 Ouders 86 Verteltafel 86 Voorleesnieuws op de website 87 Met ouders en kinderen naar de bibliotheek 88 Ouder- en informatieavond 88 Voorleesontbijt en Nationale Voorleesdagen 89 Kinderboekenweek 90 8 (Voor)lezen in de buitenschoolse opvang 91 Voorlezen? 91 Beleid: boeken en voorlezen horen thuis in de buitenschoolse opvang. 93 8 Meertaligheid 94 (Luister)boeken en de leesomgeving 95 Het (voor)lezen zelf 97 Ideeën voor activiteiten met boeken en voorlezen 97 Ouders 100 Open mond 100 9 Nog meer informatie 101 # Bibliotheek 101 # Boekenbende 102 # Boeken zoeken / boeken kiezen 103 # BoekStart 105 # BoekStartPro / BoekStart in de kinderopvang 106 # BoekStart-BoekenPret 107 # Bso brochure voorlezen 107 # CPNB 108 # Digitale prentenboeken 108 # Kinderboekenkrant 111 # Kinderboekenweek 111 # Kinderboekwinkel 111 # Kinderjury 112 # Leespluim 112 # Meertaligheid 112 # Meertalige prentenboeken 113 # Nationale Voorleesdagen 114 # Onderzoek 115 # Opleidingen 116 # Pedagogische basisdoelen kinderopvang 117 # Spelen met prentenboeken 118 # SCHUNCK 118 # Stichting Lezen 119 9 # Taalontwikkeling 120 # Thuis in Taal 120 # Verteltafel 121 # Voorleescoördinator # Voorleesteam 122 # VoorleesExpress 123 # Voorleesgids 123 # Voorleesplan 124 Dank en verantwoording 125