Samenvatting
Een alleenstaande moeder is met haar dochter op de vlucht. Ze trekken van hotel naar hotel, van land naar land. In korte, afgewogen zinnen vertelt de dochter hun beklemmende verhaal. Voor wie zijn ze op de vlucht? In Magdens nieuwste roman staat de relatie tussen een moeder en haar dochter centraal. De `Maaneenheid noemen ze zichzelf. De dochter is in haar jeugd veelvuldig voorgelezen uit Bambi, omdat daarin volgens de moeder alle wijze lessen staan die men nodig heeft in het leven. Nooit zal ze haar dochter in de steek laten, nooit zal de dochter moederziel alleen achterblijven, zoals in het verhaal van Bambi gebeurt. De excentrieke moeder, die op haar `Zwaarmoedige Dagen de gordijnen in haar hotelkamer dichttrekt en haar bed niet uitkomt, zwijgt over de reden van hun vlucht. Af en toe vraagt de dochter zich af waarom ze op de vlucht zijn; het enige antwoord dat ze krijgt is dat ze schuilen voor mensen die anders zijn dan zij, mensen die hun kwaad willen doen. Samen met de jonge en naïeve dochter komen we langzaam te weten welke geheimen de moeder verbergt. Perihan Magden (Istanbul, 1960) is in Nederland vooral bekend vanwege het strafproces dat volgde toen ze in de krant had gepleit voor een dienstweigeraar met gewetensbezwaren. De angstaanjagende heksenjacht die op haar werd geopend inspireerde haar tot het schrijven van de roman Voor wie waren we op de vlucht? Hamide Dogan vertaalde eerder het debuut van Perihan Magden, Moord op de boodschappenjongens. Over Moord op de boodschappenjongens: `Dit krachtige, originele debuut maakt nieuwsgierig naar de andere romans die Magden inmiddels in Turkije heeft gepubliceerd. nrc Handelsblad `Bizar, humoristisch, kleurrijk, experimenteel en tegelijk leesbaar. de Volkskrant