Samenvatting
Veertien docenten van verschillende Vlaamse lerarenopleidingen en het Centrum voor Taal en Onderwijs (KU Leuven) sloegen de handen in elkaar om Volop Taal te schrijven, een uniek handboek taaldidactiek voor de lagere school.
Dit boek kiest voluit voor boeiend, ambitieus, geïntegreerd en eigentijds taalonderwijs Nederlands. Deel 1 van het boek vertallt wetenschappelijke inzichten over hedendaags, uitdagend en taalkrachtig onderwijs in zeven didactische principes. Die principes zullen de rode draad van het boek vormen. In deel 2 worden de principes uitgewerkt in praktijkverhalen en lees je hoe je ze toepast in je (taal)onderwijs. Ten slotte helpt deel 3 van dit handboek om kritisch naar je eigen aanpak en leermiddelen te kijken. Aan de hand van zes kijkwijzers kun je je eigen lesvoorbereiding en onderwijsaanpak scannen. Bovendien krijgen de gebruikers van dit boek toegang tot een digitaal platform waar ze allerhande oefeningen en lesmateriaal kunnen raadplegen.