Samenvatting
Deze rijk geïllustreerde (Z/W) vergelijkende studie laat zien hoe de kunstmotieven en -beelden zich verspreiden door heel Eurazië, van Rome tot Tokyo.
Dit boek bestrijkt een periode van het begin van de vijfde eeuw v. Ch., toen de Griekse invloed het hele Zwarte Zeegebied bestreek, tot op heden.
Het is zeer waarschijnlijk dat al in de vijfde eeuw voor Christus er een aantal indirecte culturele uitwisselingen plaatsvond tussen de Zwarte Zee-regio en China. Dit gebeurde dankzij de rudimentaire wegen tussen deze regio's. In de nasleep van de militaire campagnes van Alexander de Grote (356-323 voor Christus), verspreidde de hellenistische cultuur zich naar de regio's ten oosten en ten zuiden van de Middellandse Zee, waaronder Egypte, Perzië (het huidige Iran), het huidige Afghanistan, Noord-India en de westelijke delen van Centraal-Azië. Omdat zowel de land- en zeeroutes betrouwbaarder werden, verwierf het hellenistische Rome een cruciale positie in het handelsnetwerk. Dit had tot gevolg dat vanaf de tweede tot de zesde eeuw na Christus deze elementen van de Grieks-boeddhistische cultuur geleidelijk hun weg vonden naar China en daarna naar Japan.
'Violets between Cherry Blossoms' is de eerste kritische, maar tevens meeslepende, studie naar de verspreiding van kunstmotieven over een zeer uitgebreid gebied. Het toont overtuigend aan hoe de Griekse beelden en motieven terecht kwamen in het Verre Oosten, over werden genomen in de Chinese kunst, waarna zij uiteindelijk terecht kwamen in Japan.
Pieter Arts promoveerde aan de Universiteit van Leiden, met zijn studie naar de materiële cultuur van Korea en Japan. Hij publiceerde verschillende boeken en artikelen over Japanse kunst.
"This is not a book that can be ignored by any lover of the history of art and significance of images, both for its lavish illustration and its message."
Prof. Sir John Boardman, Beazley Archive, Oxford
"This book enables one to trace the origins of certain stylistic features and to identify specific stylistic elements. One would like to read this book not only once, but one would like to have it in one's library as a reference tool."
Prof. Adele Schlombs, Director of the Museum of East Asian Art, Cologne