Samenvatting
‘Dorleijn biedt in vele, vele bladzijden, vaak door zijn informanten aan het woord te laten, een caleidoscopisch, steeds boeiend beeld van een verdwenen Nederlandse cultuur. En dat op een manier, die blijvend tot lezen noodt. Een aparte rol naast de tekst spelen de illustraties. Originele foto's laten de sfeer herleven in de vissersplaatsen en op zee. Maar vooral de tekeningen van Dorleijn met hun zeer hoge kwaliteit zijn voor de lezer een onmisbare verduidelijking bij al wat gezegd wordt over constructiedetails van de schepen en van het tuig.’ (L.M. Akveld in Bijdragen en Mededelingen betreffende de Geschiedenis der Nederlanden)
Peter Dorleijn (bekend van de serie 'Van gaand en staand want') heeft in zijn boek 'Vierendertig voet in de kiel – De bouw van een botter' een monument opgericht voor een oer-Hollands scheepstype. Het luxe formaat doet Dorleijns levenswerk ten volle recht: magnifieke tekeningen, gecombineerd met informatie over de botter uit de monden van degenen die ze jarenlang met eigen hand bouwden. En voorzien van bouwtekeningen voor de (model)bouwer.
Dit bijzondere boek staat boordevol oude foto’s, historische lijnenplannen en vele honderden scheepstekeningen. Dorleijn levert maatschetsen en knap weergegeven details, met duidelijk omschreven werkwijzen. De heldere tekst is voldoende om zelf een botter – of een schaalmodel – te bouwen. Ook staat het boek boordevol gegevens over onderhoud en reparatie. Dit prachtig uitgegeven werk is één grote ode aan de botter en een monument voor de auteur.
‘Dorleijn biedt in vele, vele bladzijden, vaak door zijn informanten aan het woord te laten, een caleidoscopisch, steeds boeiend beeld van een verdwenen Nederlandse cultuur. En dat op een manier, die blijvend tot lezen noodt. Een aparte rol naast de tekst spelen de illustraties. Originele foto's laten de sfeer herleven in de vissersplaatsen en op zee. Maar vooral de tekeningen van Dorleijn met hun zeer hoge kwaliteit zijn voor de lezer een onmisbare verduidelijking bij al wat gezegd wordt over constructiedetails van de schepen en van het tuig.’ (L.M. Akveld in Bijdragen en Mededelingen betreffende de Geschiedenis der Nederlanden)