Samenvatting
Een aansprekende en interactieve training of les geven, dat is wat
trainers, docenten en professoren graag willen. Een publiek dat tot
het eind van je training geboeid blijft. Een training die echt
verandering teweegbrengt bij de cursist of leerling. De vraag is
hoe je dit aanpakt.
Stolovitch en Keeps gaan in hun boek uit van drie hoofdvragen die
van cruciaal belang zijn bij het realiseren van een aansprekende
training:
- Hoe leren mensen?
- Waarom leren mensen?
- Hoe beklijft wat ze hebben geleerd?
Je leert aan de hand van deze vragen hoe je succesvolle trainingen
ontwikkelt, wat werkt en wat niet en hoe je betere resultaten behaalt
met je trainingen.
Vertellen is nog geen trainen is een actief en praktisch boek dat
is geschreven in een plezierige en levendige stijl. De auteurs
vermijden nadrukkelijk eenrichtingscommunicatie om trainers alleen
maar te vertellen hoe ze effectiever kunnen zijn, maar bieden een
eenvoudig en toepasbaar model waarmee trainers zelf aan de slag
kunnen. Daarmee brengen ze hun eigen visie in de praktijk.
De vele illustraties ondersteunen het gedegen onderzoek naar leren
en presteren op de werkplek waarop de auteurs zich baseren. Dat
onderzoek haalt mythen en foute aannamen over leren die het
educatieve proces kunnen schaden onderuit.