Samenvatting
Opleidingsteams in het hoger beroepsonderwijs hebben een belangrijke opdracht. Zij werken elke dag met hart en ziel aan het vormgeven van een curriculum dat studenten kansen biedt een diploma te behalen binnen de nominale studieduur. Daarnaast voelen zij zich verantwoordelijk aan te sluiten bij de behoeften en verwachtingen vanuit verschillende belanghebbenden in de binnen- en buitenwereld. Hogeschool Rotterdam heeft als grote stads -hogeschool met een oriƫntatie op en verantwoordelijkheid voor grootstedelijke en regionale vraagstukken de uitdaging om trouw te blijven aan een onderbouwde aanpak voor het ontwikkelen, implementeren en evalueren van curricula. Het ontwikkelen van sterke en samenhangende curricula die in verbinding staan met de beroepspraktijk, vraagt om regie en prioritering in de keuzes en om een focus op het primaire onderwijsproces: de plek waar het curriculum tot leven komt in de interactie tussen docenten en studenten. Het lectoraat Integrale Curriculumontwikkeling beoogt onderbouwde en praktische handvatten en methodieken te ontwikkelen, waarmee opleidingsteams van Hogeschool Rotterdam hun curriculaire denken en werken kunnen versterken. Het verstevigen van curriculumexpertise zal teams helpen om zelfstandig een samenhangend doceer-, studeer- en organiseerbaar curriculum te (her)ontwikkelen en onderhouden, vanuit de specifieke opleidingscontext en werkcondities. In deze openbare les benoemt Dominique Sluijsmans enkele uitgangspunten die voor het lectoraat leidend zijn bij het versterken van de curriculumkwaliteit binnen Hogeschool Rotterdam en die als fundament dienen voor de doelen en activiteiten in de komende jaren. Ze zal benadrukken dat curriculumontwikkeling een mooie never ending story is, maar het vooral ook heel inspirerend is om als opleidingsteam met curriculumontwikkeling vanuit vele perspectieven bezig te zijn.