Samenvatting
Op El Greco (1541-1614) zijn veel etiketten geplakt. Oervader van de moderne kunst is hij genoemd, maar ook maniërist, barokschilder, kenner van de Spaanse ziel en schilder van het Eeuwige. Zijn werk is kennelijk niet zomaar te plaatsen. Na zijn dood raakte hij in de vergetelheid. Pas rond 1870 kwam zijn werk onder het stof vandaan. Sindsdien behoort hij tot de grootste schilders ooit. Ook Harm Dane kwam in de ban van zijn werk. Maar is het nog mogelijk om door alle etiketten heen te achterhalen wat El Greco met zijn schilderijen wilde zeggen en waarom zijn schilderstijl alle gebaande paden te buiten ging? Dane neemt 14 schilderijen onder de loep en ontdekt het appel dat ervan uitgaat. De sleutel tot zijn werk vindt hij in de achtergrond van El Greco als iconenschilder en in zijn grondige bijbelkennis. Harm Dane heeft in Verf en vuur bijzondere aandacht voor El Greco’s stellingname tegenover de almacht van staat en kerk in Spanje en zijn scherpe oog voor sociale ongelijkheid en uitsluiting. Naast de aandacht voor 14 schilderijen krijgt de lezer informatie over de levensloop van de schilder en over Spanje rond 1600. Zo gaan deze schilderijen van ruim 400 jaar oud leven voor de aandachtige kijker van de 21e eeuw.