Fragment
Bij communiceren gaat om zenden en ontvangen. Vandaag de dag is er een veelheid aan communicatiekanalen beschikbaar, zelfs méér dan je denkt. Het vervelende is dat niet alle kanalen (goed) worden gebruikt en - nóg vervelender - dat niet alle ontvangers zijn afgestemd op één en hetzelfde communicatiekanaal. Zelfs binnen doelgroepen is er geen eensgezindheid als het gaat om de keuze voor één communicatiekanaal en (dus) het ontvangen van boodschappen. En dan zijn er ook nog overlappingen als het gaat om doelgroepen en voorkeuren voor communicatiekanalen. Kortom, er is niet één kanaal waarmee je álle leden of ál je doelgroepen (goed) bereikt. Daar komt nog eens bij dat tegenwoordig ‘post’, in welke vorm dan ook, slecht wordt gelezen. Op onze social media is het een drukte van belang en bij het scrollen door onze tijdlijnen is een post zo gemist.
Dat maakt dat communiceren impact moet hebben: berichten moeten opvallen én de geadresseerden moeten nadrukkelijk worden verleid hun post te openen, te lezen en, als daar om wordt gevraagd, actie te ondernemen. Wil je ál je doelgroepen bereiken, dan moet op meerdere, zo niet álle beschikbare communicatiekanalen worden ingezet. Liefst gelijktijdig, zodat de post niet te missen is. Tegelijkertijd stelt het maken van impact (hoge) eisen aan beeld én tekst die samen nadrukkelijk moeten uitnodigen de volledige boodschap te lezen.
×