Fragment
Mama heeft aan juf een schrijfschrift, kroontjespen en inkt gevraagd zodat ik nu thuis het schrijven kan oefenen. Als ik veel oefen word ik misschien net zo goed in schrijven als de andere kinderen in de klas. Ik vind het lastig om precies tussen de lijntjes te blijven. De lijntjes staan veel te dicht op elkaar en ik moet er erg om denken dat de inkt niet vlekt. De tafels moet ik ook oefenen. Raar. Toen juf vertelde dat we de tafels zouden krijgen was ik blij verheugd. Ik dacht dat we een nieuw schooltafeltje zouden krijgen. Toen ze vervolgens het bord openklapte en de sommen liet zien die ze daar had opgeschreven begreep ik er niks van. Ze had het toch over nieuwe tafels gehad? Het waren sommen met een kruisje in het midden. Dat waren dus de tafels. Waarom begrepen alle kinderen dat meteen? Ik schaamde me. Nu moeten we de tafels uit ons hoofd leren. Juf zegt dat we ze zo goed moeten kennen dat als je ’s nachts wakker gemaakt wordt en er wordt je gevraagd hoeveel 7x4 is dat je dan direct het antwoord weet. Ik weet nu al dat mij dat nooit gaat lukken. Ik begrijp ook niet waarom rekenen belangrijk is. Mama zegt dat dat belangrijk is voor later zodat ik kan uitrekenen hoeveel geld ik moet betalen, of ontvangen voor of van de schoolmelk. Dat moet je kunnen als je juf wordt maar ook als je moeder wordt. Ik word moeder.
×