Samenvatting
In 1878 richtte de Amsterdamse ondernemer Gerrit van Voornveld een ‘fabriek van pepermunt, jujubes en aanverwante artikelen’ op: G. van Voornveld & Co, later afgekort tot VENCO. In de begindagen produceerde het bedrijf voornamelijk pepermunt, maar het waren de dropjes van VENCO die het bedrijf groot maakten. Al snel groeide VENCO uit tot marktleider, wat het tot op de dag van vandaag nog steeds is. Minder bekend is dat VENCO Nederland haar populairste broodbeleg heeft geschonken: hagelslag (1908). Netjes verpakt in kartonnetjes veroverden de zoete korrels een prominente plaats aan de Nederlandse ontbijttafel. Na de oorlog ving het tijdperk van de reclame aan. Drop werd in kleine, handzame en herkenbare rollen verpakt en verkocht in supermarkten, op treinstations en bij benzinepompen. Producten van VENCO lagen overal in het schap, gemakkelijk te herkennen aan de iconische dropletters. Uiteindelijk ging het bedrijf VENCO op in grotere bedrijven, sinds 2012 is het merk onderdeel van snoepgigant Cloetta. In dit boek wordt de geschiedenis beschreven van het bedrijf dat aan de wieg stond van de typisch Hollandse snoepcultuur.