Samenvatting
De fundamentele problemen welke de schrijver behandelt kan men zeer in het kort aldus aanduiden: wat is geschiedenis, wat is waarheid, wat is wetenschap? Er is een tijd geweest dat de mensheid deze problemen nog niet stelde. Eigenlijk stellen vele mensen ze ook in onze tijd nauwelijks. De ouderen onder ons hebben nog een herinnering aan de rustige tijd van voor de eerste Wereldoorlog, toen "geschiedenis" nog iets was van vroeger. De dramatiek van onze dagen echter dat iedereen iets beseffen van de geschiedenis die onszelf aangaat, maar de meesten koesteren dit besef niet uit lust en liefde. Met "waarheid" is het eigenlijk niet anders. Wáár is voor de onproblematische mens dat hij als werk meent te ervaren. Dat dit niet zo vanzelfsprekend is als het lijkt, dringt maar moeilijk, tegen zijn wil tot hem door. De mensheid die leefde in een wereld van mythen, door een oude, onnaspeurbare traditie gevormd, leefde bij de realiteit van het heden en het stellen van problemen was iets van een pijnlijke doorbraak. Wij kennen deze ontwikkeling uit het oude Griekenland: daar heeft zich het intellect gevormd dat gaat vragen en moet blijven vragen, immer nieuwe vragen door de loop der eeuwen heen: dat is de geschiedenis van de wijsbegeerte. Voor velen in onze tijd en geschiedenis. Is een vrij troosteloze afloop
De waarheid is onherkenbaar, de historie zelf zonder zin; de wetenschap, ja die wordt beoefend, maar zij is in haar diepste grond zelf het grootste probleem. Tot in onze dagen aldus strekt zich de tweespalt in de menselijke geest uit.
Niet iedereen behoeft de filosofie te beoefenen, maar velen worden er onweerstaanbaar toegetrokken, ook al zijn zij geen "vaklieden". Voor hen heeft Krüger zijn boek geschreven, een boek dat de vragen scherp en helder stelt, dat de boeiende worsteling van de historie der wijsgerige problemen in vogelvlucht voor onze geest ontvouwt; een boek dat ook een pleidooi wil zijn voor een nieuwe eenheid, voor evenwicht en afronding in een wetenschappelijk verantwoorde wijsbegeerte van de diepste problematiek van mens, wereld en God bent