Samenvatting
'Het boek werkt zeer inspirerend, en "ademt" vanaf het begin de oplossingsgerichte benadering. Al lezend word je meegenomen in Young's denkwijze waarbij het vooral gaat om het erkennen en stimuleren van de kwaliteiten van leerlingen en het vergroten van het zelfvertrouwen. Young benut de talenten van leerlingen als vindplaats voor oplossingen, geeft hen de ruimte, werkt met hen samen en laat hen verantwoordelijkheid ervaren. Dit vraagt van ons allen een omslag in denken.' - Beter Begeleiden
Met een voorwoord door Corry Wolters
Pesten heeft verstrekkende gevolgen voor het gepeste kind: aspecten als veiligheid, geluk, eigenwaarde en leerresultaten komen in het geding. Ook voor de pester zijn er consequenties, en niet te vergeten voor de rest van de klas. De impact op de sfeer in de groep en het welbevinden van de kinderen is bij pestgedrag heel ingrijpend.
Scholen zijn dan ook verplicht een handelingsplan op te stellen om pesten te voorkomen en aan te pakken; een zogenoemd pestprotocol. Het grootste deel van de methodes die op scholen gebruikt worden tegen pesten, is echter probleemgericht.
Dit is anders bij de Supportgroep-aanpak, waarbij op een oplossingsgerichte manier pestgedrag omgezet wordt in positief en betrokken gedrag in de klas. In deze door Sue Young ontwikkelde aanpak, wordt niet gesproken over 'pesten' en 'schuld'. Kinderen leren verantwoordelijkheid te nemen en een positieve rol te spelen voor elkaar.
Dit gaat verder dan symptoombestrijding: de supportgroep zorgt ervoor dat de rest van de klas meegaat in een positieve spiraal, met als resultaat een betere sfeer en een veilig klimaat.
Sue Young zegt hierover: 'Scholen die werken volgens de oplossingsgerichte aanpak, streven niet alleen naar het verminderen van pesten, maar ook naar het creƫren van een klimaat waar pestgedrag nooit een kans zal krijgen.'