Samenvatting
Hoe kan een docent zijn leerlingen helpen hun brokkelbrein de baas te worden? Appjes, berichtjes, online gaming, filmpjes delen – social media zijn fantastisch, zeker voor een adolescent. Maar diezelfde social media verstoren vaak de noodzakelijke aandacht én echte pauzes tijdens onderwijs en huiswerk. Gevolg: een brokkelbrein en negatieve invloed op leren. De auteurs laten zien hoe drie breinnetwerken uit balans raken door frequent socialmedia-gebruik. Maar bovenal geven zij docenten tips om die balans te herstellen zodat aandacht makkelijker vast te houden is. Dit doen zij aan de hand van de nieuwste wetenschappelijke bevindingen en meer dan vijftig praktijkvoorbeelden. Inclusief zes didactische breinprincipes en een voorbeeldles voor leerlingen over social media en het brein. Lees dit kleurrijke boek en ontdek: • hoe een ‘echte’ micro-pauze, ook tijdens de les, zorgt voor betere aandacht; • hoe je leerlingen kunt leren focussen en waarom aandachtsrituelen werken; • hoe je net als app-ontwikkelaars dopamine kunt laten stromen in de les; • waarom social media door de 4 G’s het adolescentenbrein zo boeien. Gerjanne Dirksen is de oprichter van het BCL Instituut, grondlegger van de zes breinprincipes en auteur van onder andere Breindidactiek. Theo Compernolle, voormalig hoogleraar, is een internationaal gerespecteerd docent op het vlak van stress en brein en auteur van onder andere Ontketen je brein. Gertie Verreck is directeur van het BCL Instituut. Het instituut dat workshops, opleidingen en lezingen verzorgt over breinleren en breinleiderschap.