Samenvatting
Bestuurdersaansprakelijkheidsrecht is een tamelijk complex rechtsgebied. Toch is er een goede oplossingsrichting om die complexiteit terug te dringen; het loslaten van de ernstigverwijtmaatstaf. Deze uitgave geeft u een frisse blik op de problematiek rond het bestuurdersaansprakelijkheidsrecht en op onderwerpen die hiermee samenhangen. Bestuurdersaansprakelijkheidsrecht heeft zich in de loop der jaren ontwikkeld tot een tamelijk complex rechtsgebied. Mede daardoor is bestuurdersaansprakelijkheid een veelbesproken onderwerp binnen onze rechtspraak en literatuur. Toch bestaat er een goede oplossingsrichting om die complexiteit terug te dringen; het loslaten van de ernstigverwijtmaatstaf. De maatstaf past namelijk niet in het systeem van de wet. Bestuurdersaansprakelijkheid in theorie heeft een belangrijk doel voor ogen: het bestuurdersaansprakelijkheidsrecht weer eenvoudig maken. Daarom wordt in deze uitgave met een frisse blik gekeken naar de problematiek rond het bestuurdersaansprakelijkheidsrecht en op onderwerpen die hiermee samenhangen: de objectieve maatman- bestuurdertoets, de beleidsvrijheid van de bestuurder, het risico van hindsight bias, rechtssubjectiviteit, rechtspersoonlijkheid en toerekening. Loslaten ernstigverwijtmaatstaf De ernstigverwijtmaatstaf is de onmiskenbare rode draad binnen deze uitgave. Want al gebruikt de Hoge Raad deze maatstaf inmiddels twintig jaar, dan nog spelen er diverse vragen, zoals: wat betekent de term #ernstig verwijt# nu eigenlijk? Is de ernstigverwijtmaatstaf wel te rechtvaardigen? Op zorgvuldige wijze zet deze uitgave uiteen waarom de ernstigverwijtmaatstaf niet in het bestuurdersaansprakelijkheidsrecht past ? en zou moeten worden losgelaten. De kracht van deze uitgave zit in de diepgaande, sluitende analyse van de theorie rondom het bestuurdersaansprakelijkheidsrecht in combinatie met de grondige onderbouwing voor het loslaten van de maatstaf. Hierbij worden ook de meest recente ontwikkelingen in de jurisprudentie van de Hoge Raad betrokken. Ruime aandacht is er voor het Voorstel van Wet bestuur en toezicht rechtspersonen (ingediend bij de Tweede Kamer op 8 juni 2016) en voor belangrijke arresten, zoals Staleman/Van de Ven, Ontvanger/Roelofsen, Willemsen/NOM, Spaanse Villa, Hezemans Air, RCI/Kastrop en Kampschöer/Le Roux Fruit Exporters. Een boeiende uitgave wanneer u in uw dagelijkse praktijk in aanraking komt met het bestuurdersaansprakelijkheidsrecht en graag de huidige paradigma#s toetst op hun houdbaarheid.